پژوهشی
سیده شهرزاد هجری؛ شهلا پاکدامن؛ سعید قنبری؛ صدیقه السادات میرزایی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر به منظور تعیین اثربخشی نقاشی درمانی بر کاهش مشکلات هیجانی رفتاری (مشکلات درونی سازی شده : اضطراب – افسردگی، گوشه گیری – افسردگی، شکایات جسمانی، و مشکلات برونی سازی شده: رفتارپرخاشگرانه و رفتارقانون شکنانه) کودکان دارای سرطان انجام شد. روش: طرح پژوهش شبه آزمایشی با پیش آزمون – پس آزمون و گروه گواه همراه با پیگیری ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر به منظور تعیین اثربخشی نقاشی درمانی بر کاهش مشکلات هیجانی رفتاری (مشکلات درونی سازی شده : اضطراب – افسردگی، گوشه گیری – افسردگی، شکایات جسمانی، و مشکلات برونی سازی شده: رفتارپرخاشگرانه و رفتارقانون شکنانه) کودکان دارای سرطان انجام شد. روش: طرح پژوهش شبه آزمایشی با پیش آزمون – پس آزمون و گروه گواه همراه با پیگیری بود. با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، تعداد 40 نفر از کودکان 6 تا 12 ساله مبتلا به سرطان بخش آنکولوژی بیمارستان افضلی پور شهر کرمان که در پرسشنامه فهرست رفتاری کودک (CBCL) نمره آنها یک انحراف معیار بالاتر از میانگین بود به عنوان نمونه اصلی پژوهش انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (n=20)و گواه (n=20) قرار گرفتند؛اما بر اثر افت آزمودنی تعداد به 31 نفر (16نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه گواه) کاهش یافت و برنامه نقاشی درمانی در قالب 8 جلسه 2 ساعته بر روی آنها اجرا شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل واریانس آمیخته استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد اگرچه نمره کلی مقیاس مشکلات درونی سازی شده و مشکلات برونی سازی شده به طور معناداری کاهش یافت اما نقاشی درمانی بر زیر مقیاس های شکایات جسمانی (از مشکلات درونی سازی شده) و رفتارقانون شکنانه (از مشکلات برونی سازی شده) اثر معناداری نداشت. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که نقاشی درمانی می تواند روشی کارآمد برای کاهش مشکلات هیجانی – رفتاری کودکان مبتلا به سرطان باشد. یافته های این پژوهش می تواند کاربردهای پیشگیرانه بالینی داشته باشد.
پژوهشی
Abu Hasanat Mohammad Kishowar Hossain؛ Helal Uddin Ahmed؛ Reun Tanzin Oshru؛ Yunus MD Yeasir
چکیده
Objective: This study aimed to find out the anxiety and depression level among tertiary students in Bangladesh during COVID-19 outbreak.
Method: The online survey design was used in this study. To measure anxiety and depression, the Generalized Anxiety Disorder-7 (GAD-7) and Patient Health Questionnaire-9 (PHQ-9) scales were used. Binary logistic regression was performed to assess the impact of several factors on the likelihood of reporting anxiety and depression by respondents.
Results: The strongest predictor of binary logistic regression of reporting anxiety was gender (OR: 2.848; 95% CI; ...
بیشتر
Objective: This study aimed to find out the anxiety and depression level among tertiary students in Bangladesh during COVID-19 outbreak.
Method: The online survey design was used in this study. To measure anxiety and depression, the Generalized Anxiety Disorder-7 (GAD-7) and Patient Health Questionnaire-9 (PHQ-9) scales were used. Binary logistic regression was performed to assess the impact of several factors on the likelihood of reporting anxiety and depression by respondents.
Results: The strongest predictor of binary logistic regression of reporting anxiety was gender (OR: 2.848; 95% CI; 1.836-4.417; p<.001), indicating that female students had about 2.9 times more likely to report anxiety than male students. The duration of using social media (OR: 0.567; 95% CI; 0.329-0.978; p<0.05) was also affecting the level of anxiety of the students. Depression was reported to be affected by the present living place (OR: 0.507; 95% CI; 0.316-0.814; p=.005).
Conclusion: This study showed that students had different levels of anxiety and depression. Gender, the present living place, and the duration of using social media were the significant factors for anxiety disorder. Depression was also getting affected by the present living place and the duration of using social media.
پژوهشی
آذر کیامرثی؛ عباس ابوالقاسمی؛ مینا طاهری فرد؛ بهار عالیان
چکیده
هدف: مطاعات نشان داده اند که در مقایسه با افراد بدون اختلال استرس پس از سانحه، افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه تعداد بیشتری از مشکلات سلامت جسمی و روحی را تجربه می کنند . هدف از این تحقیق مقایسه بدتنظیمی هیجانی ، اجتناب تجربه ای و نارسایی های شناختی در افراد دارای و بدون علائم استرس پس از آسیب (PTSS) بود.روش: این پژوهش یک مطالعه علی- ...
بیشتر
هدف: مطاعات نشان داده اند که در مقایسه با افراد بدون اختلال استرس پس از سانحه، افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه تعداد بیشتری از مشکلات سلامت جسمی و روحی را تجربه می کنند . هدف از این تحقیق مقایسه بدتنظیمی هیجانی ، اجتناب تجربه ای و نارسایی های شناختی در افراد دارای و بدون علائم استرس پس از آسیب (PTSS) بود.روش: این پژوهش یک مطالعه علی- مقایسهای است. نمونه مورد مطالعه شامل افراد آسیب دیده با و بدون PTSS (در هر گروه 75 نفر) در مراکز پزشکی قانونی شهرستان اردبیل بود. همه افراد براساس نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان- فرم کوتاه (CERQ-SF) ، مقیاس اجتناب تجربه ای (DES) ، پرسشنامه نارسایی شناختی (CFQ) و مقیاس تاثیر حادثه (IES-R) استفاده شد.یافته ها: نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که میانگین راهبردهای تنظیم هیجانی منفی ، اجتناب تجربه ای و نارسایی های شناختی در افراد مبتلا به PTSS به طور معنی داری بیشتر است.نتیجه گیری: یافته ها حاکی از آن است که تغییر اجتناب تجربه ای و نارسایی های شناختی و افزایش مهارت های تنظیم هیجانی می تواند نقش مهمی در بهبود PTSS در آینده داشته باشد.
پژوهشی
گلناز رسول زادگان؛ مژگان آگاه هریس؛ شاهرخ کربلایی صالح
چکیده
سابقه و هدف: کیفیت زندگی و بهزیستی ذهنی یکی از مسائلی است که میتواند در ابتلاء به بیماریها و درمان آنها نقش مهمی داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه کیفیت زندگی و بهزیستی ذهنی در بیماران قلبی- عروقی و همتایان سالم انجام شد.مواد و روشها: این پژوهش از نوع علی- مقایسهای با گروههای موازی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه افراد مبتلا به ...
بیشتر
سابقه و هدف: کیفیت زندگی و بهزیستی ذهنی یکی از مسائلی است که میتواند در ابتلاء به بیماریها و درمان آنها نقش مهمی داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه کیفیت زندگی و بهزیستی ذهنی در بیماران قلبی- عروقی و همتایان سالم انجام شد.مواد و روشها: این پژوهش از نوع علی- مقایسهای با گروههای موازی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه افراد مبتلا به بیماریهای قلبی- عروقی و سکته قلبی بیمارستان سینا شهر تهران در سال 1397 بودند. حجم نمونه این پژوهش به روش نمونهگیری دردسترس، و با توجه به جامعه مورد مطالعه و با استفاده از جدول نمونهگیری مورگان 120 نفر به دست آمد که در 2 گروه 60 نفری به صورت موازی جایگزین شدند. به منظور جمعآوری اطلاعات از دو پرسشنامه کیفیت زندگی 36-SF و بهزیستی ذهنی ریف استفاده شد. اطلاعات جمعآوری شده به کمک روشهای آماری توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و روشهای آماری استنباطی تی دو گروه مستقل و تحلیل واریانس یک متغیره (ANOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: در ابعاد کیفیت زندگی افراد سالم در مقایسه با افراد بیمار در سطح بالاتری قرار داشتند، اما میانگین نمره کل کیفیت زندگی به تفکیک جنسیت در زنان و مردان در دو گروه سالم و بیمار معنادار نبود. همچنین افراد سالم نمره زیرمقیاس سلامت جسمی و سلامت روانی بیشتری نسبت به افراد بیمار داشتند. ابعاد بهزیستی ذهنی نیز در افراد سالم بالاتر از بیماران قلبی- عروقی بود.نتیجهگیری: بیماران قلبی- عروقی نسبت به افراد سالم، کیفیت زندگی و بهزیستی ذهنی پایینتری دارند.
پژوهشی
نیما مشتاقی؛ مسعود دهقان؛ شهلا رقیب دوست
چکیده
چکیدههدف: استفاده از ابزارهای انسجام باعث درک بیشتر گفتمان میشود. اما در گفتمان بیماران مبتلابه زوال عقل نوع آلزایمر (SDAT)، کاهش استفاده از این ابزارها سبب عدم برقراری ارتباط مؤثر میشود. ازاینرو، این پژوهش به بررسی ابزارهای انسجام در گفتمان این بیماران پرداخته است. درک بهتر اینکه چگونه این افراد تعاملات را مدیریت میکنند ممکن ...
بیشتر
چکیدههدف: استفاده از ابزارهای انسجام باعث درک بیشتر گفتمان میشود. اما در گفتمان بیماران مبتلابه زوال عقل نوع آلزایمر (SDAT)، کاهش استفاده از این ابزارها سبب عدم برقراری ارتباط مؤثر میشود. ازاینرو، این پژوهش به بررسی ابزارهای انسجام در گفتمان این بیماران پرداخته است. درک بهتر اینکه چگونه این افراد تعاملات را مدیریت میکنند ممکن است منجر به رویکردهای مناسب برای آنها باشد روش:روش تحقیق این پژوهش، کمی و از نوع علی- مقایسهای بوده و در یکی از سرای سالمندان کرمانشاه در سال 1398 انجام گرفته است. همچنین، جامعۀ آماری این پژوهش، شامل 20 نفر در دو گروه (10 نفر بیمار و 10 نفر سالم) بودند که به لحاظ سن(75-63)، جنسیت، بیسواد و کٌردزبانبودن همتا شدند. برای تعیین میزان زوال عقل، آزمون تعیین سطح کارکرد حافظه (CDR) اجرا شد. سپس گفتگوها آوانگاری و کدگذاری شدند و دادهها بر اساس نظریۀ هلیدی و حسن (1976) مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج آماری با استفاده از آزمون تی مستقل به دست آمد. یافتهها: یافتههای پژوهش میزان استفاده از ابزارهای انسجام دستوری ارجاع (006/0. p=) ، پیوند (004/0=p) ، حذف (007/0=p) و جایگزینی (426/0=p) و ابزارهای انسجام واژگانی همانی (006/0=p) ، ترادف معنایی (012/0=p) ، شامل (001/0=p) ، واژه عام (002/0=p) و همایی (387 /0=p) بین دو گروه را متفاوت نشان میدهد. نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد که در گفتمان بیماران آلزایمری کُردزبان، ابزارهای انسجامی دستوری و واژگانی به میزان کمتری مورداستفاده قرار میگیرند، اگرچه در گفتمان هر دو گروه سالم و بیمار میزان استفاده از ابزارهای انسجام دستوری بهمراتب از فراوانی بیشتری نسبت به انسجام واژگانی برخوردار است.
پژوهشی
سید مصطفی عبداللهی؛ امین رفیعی پور؛ مهرداد ثابت
چکیده
Objective: Considering the possible role of psychological factors in the process of cardiovascular disease and also the fact that these factors interact with biological agents to produce effects on cardiovascular disease, the present study aimed at evaluating the effectiveness of acceptance and commitment therapy on mental health, hopefulness and meaningfulness in people with cardiovascular disease.
Method: The present study was a semi-experimental research with pre-test, post-test and control group. The study population included all cardiovascular patients who were referred to Isfahan Cardiovascular ...
بیشتر
Objective: Considering the possible role of psychological factors in the process of cardiovascular disease and also the fact that these factors interact with biological agents to produce effects on cardiovascular disease, the present study aimed at evaluating the effectiveness of acceptance and commitment therapy on mental health, hopefulness and meaningfulness in people with cardiovascular disease.
Method: The present study was a semi-experimental research with pre-test, post-test and control group. The study population included all cardiovascular patients who were referred to Isfahan Cardiovascular Research Center in January to March 2017, and had a history of myocardial infarction or open heart surgery in the last month. Among them, 30 patients were selected to participate in the study. The subjects were randomly assigned into the experimental and control groups. Data were obtained using Snyder Hope Questionnaire, Meaning-seeking Questionnaire, and General Health Questionnaire, which were analyzed by repeated measure ANOVA and SPSS 22.
Results: The results indicate that there is a significant difference between the mean scores of acceptance and commitment therapy and control group on physical symptoms (F=355.21, P<0.0001), anxiety (F=183.51, P<0.0001), social functional dysfunction (F=77.42, P<0.0001), depression (F=233.32, P<0.0001), hopefulness (F=28.59, P<0.0001) and meaningfulness (F=134.92, P<0.0001) in people with cardiovascular disease.
Conclusion: In acceptance and commitment therapy, accepting the psychological inflexibility and avoiding the acceptance of annoying feelings and thoughts, leads to the strengthening of these feelings and their further thoughts. In this approach, patients are helped to focus on the present time and identifying their values instead of living in the past and future, and to act in accordance with their values and goals, even in spite of existing annoying thoughts and feelings.
پژوهشی
بیوک تاجری؛ لیلا انوشه؛ مریم اسدی؛ سجاد بهادران؛ ماندانا شعبان؛ سعیده قبادپور؛ صمد ولی زاده خواجه شاهی
چکیده
هدف: یکی از شکایت های اصلی معتادین در حال ترک اعتیاد، کسالت و ملالت است و این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارت حل مسئله بر افزایش شادکامی معتادین تحت درمان شهر تهران صورت گرفت. روش: با استفاده از یک طرح شبه آزمایشی، با روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای، تعداد 36 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای داده شدند. ...
بیشتر
هدف: یکی از شکایت های اصلی معتادین در حال ترک اعتیاد، کسالت و ملالت است و این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارت حل مسئله بر افزایش شادکامی معتادین تحت درمان شهر تهران صورت گرفت. روش: با استفاده از یک طرح شبه آزمایشی، با روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای، تعداد 36 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای داده شدند. هر دو گروه قبل و بعد از مداخله و پیگیری سه ماهه با آزمون شادکامی آکسفورد مورد اندارهگیری قرار گرفتند. آزمودنیهای گروه آزمایش تحت آموزش مهارت حل مسئله قرار گرفتند. نتایج با تحلیل کوواریانس، تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون بن فرنی مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: با ملاحظه مجذور اتا(28/0)، سطح شادکامی گروه آزمایشی که از آموزش مهارت برخوردار بودند، پس از شرکت در درمان افزایش نشان داد. میتوان نتیجه گرفت که مداخله آزمایشی منجر به تغییراتی در گروه آزمایش شده که 28/0 کل تغییرات ناشی از عمل آزمایشی بوده است و با اطمینان 99% بین میانگینهای گروه آزمایشی در سه مرحله اندازهگیری یا مراحل مداخله تفاوت آماری معناداری وجود دارد. نتیجهگیری: میتوان نتیجه گرفت آموزش مهارت حل مسئله موثر بوده و سطح شادکامی گروه آزمایشی که از آموزش مهارت برخوردار بودند، پس از شرکت در درمان تغییر مثبت نشان داده است.
پژوهشی
عباس روزبهانی؛ مرتضی ترخان؛ احمد علیپور؛ مجید صفاری نیا
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه استرس شغلی با ویژگیهای شخصیتی و همچنین تأثیر استرس شغلی بر ویژگیهای شخصیتی با میانجیگری حمایت اجتماعی انجام شده است. روش: جامعه آماری شامل پرسنل فراساحل شاغل در شرکت نفت فلات قاره ایران (IOOC) در جزیره خارگ بود. 234 شرکت کننده از طریق نمونه گیری در دسترس ، به سه پرسشنامه پاسخ دادند (استرس شغلی ، فرم بسیار ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه استرس شغلی با ویژگیهای شخصیتی و همچنین تأثیر استرس شغلی بر ویژگیهای شخصیتی با میانجیگری حمایت اجتماعی انجام شده است. روش: جامعه آماری شامل پرسنل فراساحل شاغل در شرکت نفت فلات قاره ایران (IOOC) در جزیره خارگ بود. 234 شرکت کننده از طریق نمونه گیری در دسترس ، به سه پرسشنامه پاسخ دادند (استرس شغلی ، فرم بسیار کوتاهی NEO و حمایت اجتماعی ادراک شده از مقیاس خانواده). چهار فرضیه اصلی با استفاده از تحلیل معادلات ساختاری مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها: یافته ها نشان داد که بین ویژگی های شخصیتی و استرس شغلی به جز باز بودن به تجربه ، رابطه پیش بینی کننده وجود دارد به گونه ای که استرس شغلی بر نوروتیزم اثر فزاینده و بر برون گرایی ، توافق و وظیفه شناسی اثر کاهنده دارد. از طرف دیگر ، حمایت اجتماعی به عنوان یک تعدیل کننده می تواند اثرات استرس شغلی بر روی صفات شخصیتی بجز باز بودن در تجربه ، برونگرایی و توافق را کاهش دهد به گونه ای که می تواند نوروتیزم را کاهش داده و وظیفه شناسی را افزایش دهد. نتیجه گیری: نتایج به طور کلی تأثیر استرس شغلی بر ویژگیهای شخصیتی را نشان داد و نشان داد که حمایت خانواده به عنوان یک محافظ می تواند اثرات استرس شغلی بر ویژگیهای شخصیتی را کاهش دهد. نتایج بر اساس مدلهای موجود در زمینه تغییرات شخصیت مورد بحث قرار گرفت.
پژوهشی
شهناز گیلی؛ سید عباس حقایق؛ وحید صادقی فیروز آبادی؛ علیرضا علیزاده؛ حسن رضایی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی درمان هیجان مدار برافسردگی بیماران قلبی شهر تهران در سال 1398 انجام شد. روش: روش تحقیق حاضر نیمه تجربی است و برای جمعآوری دادهها از طرح پیشآزمون-پسآزمون (دوگروهی) با یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه بیماران قلبی شهر تهران تشکیل دادند که از بین آنها، 30نفر به روش ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی درمان هیجان مدار برافسردگی بیماران قلبی شهر تهران در سال 1398 انجام شد. روش: روش تحقیق حاضر نیمه تجربی است و برای جمعآوری دادهها از طرح پیشآزمون-پسآزمون (دوگروهی) با یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه بیماران قلبی شهر تهران تشکیل دادند که از بین آنها، 30نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش (هر گروه 15 نفر) و یک گروه کنترل (15 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش درمان هیجان مدار 9 جلسه 60 دقیقهای و گروه تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه ای 5 جلسه 20 دقیقهای تحت آموزش قرار گرفتند و گروه کنترل در لیست انتظار ماندند. . یافتهها: یافتهها نشان داد که هر دو مداخله به کار رفته در این پژوهش میتوانند بهطور معناداری اضطراب و افسردگی بیماران قلبی را بهبود بخشیدند (05/0p < )، با این تفاوت که مداخله مبتنی بر درمان هیجان مدار دارای تأثیر بیشتری بر اضطراب و افسردگی بیماران قلبی بود. به علاوه درمرحله پسآزمون-پیگیری تفاوت معنیدار مشاهده شد(05/0p < ) که بیانگر پایداری تغییرات مداخله است. نتیجهگیری: بر اساس نتایج این پژوهش، درمان هیجان مداربر افسردگی بیماران قلبی داشت.
پژوهشی
پروین میرزائی؛ پریسا مصطفی نژاد
چکیده
هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی تمرینات ساهاجایوگا و یوگای تقویت ذهن بر اضطراب امتحان کودکان دختر دارای اختلال نقص توجه به همراه بیش فعالی با مشکلات گوارشی شهر کرج انجام شده است.روش: تحقیق موردمطالعه از نوع نیمه آزمایشی به صورت پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل است.جامعه پژوهش شامل کلیه کودکان دختر بیش فعال مبتلا به مشکلات ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی تمرینات ساهاجایوگا و یوگای تقویت ذهن بر اضطراب امتحان کودکان دختر دارای اختلال نقص توجه به همراه بیش فعالی با مشکلات گوارشی شهر کرج انجام شده است.روش: تحقیق موردمطالعه از نوع نیمه آزمایشی به صورت پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل است.جامعه پژوهش شامل کلیه کودکان دختر بیش فعال مبتلا به مشکلات گوارشی 10 تا 13 سال مراجعه کننده به مرکز درمانی در کرج که تمایل به شرکت در مطالعه داشتند. با در نظر گرفتن معیارهای ورودی و خروجی تعداد 30 نفرانتخاب و در 3 گروه (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه تشخیص اختلال بیش فعالی به همراه نقص توجه سواری وپرسشنامه ی اضطراب امتحان ابوالقاسمی بود. مداخلهها در هشت جلسه صورت پذیرفت و آزمودنیها قبل و بعد از مداخلهها نیز با آزمون اضطراب امتحان مورد بررسی قرار گرفتند. یافتهها: نتایج پژوهش حاضرپس از جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها بوسیله ی آزمون تحلیل کوواریانس نشان می دهد که تمرینات ساهاجایوگا و یوگای تقویت ذهن به طور معناداری (در سطح p < 0/05) فرض موثر بودن جلسات اجرا شده را تایید می کنند. به عبارتی پس از مداخله تکنیک ساهاجایوگا، حدود 98% و بعد از اجرای یوگای تقویت ذهن حدود 94% تغییر در متغیر وابسته ناشی از تغییر در متغیر مستقل می باشد. در واقع میتوان گفت که آموزش ساهاجایوگا و یوگای تقویت ذهن بر میزان کاهش اضطراب امتحان این دسته ازکودکان اثربخش است. نتیجه گیری: مجموع یافتهها حاکی ازآن است که آموزش های مبتنی بر تکنیکهای یوگا، تأثیر مثبتی بر کاهش اضطراب امتحان کودکان مبتلا به نقص توجه و بیش فعالی همراه با مشکلات گوارشی دارد. بنابراین توصیه می شود که در جهت بهبود مشکلات اضطرابی و گوارشی کودکان ADHD ، این روش در مراکز درمانی استفاده شود.
پژوهشی
فرنوش رافعی؛ محمد حاتمی؛ آنیتا باغداساریانس
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر درمان استرس زدایی شناختی- رفتاری بر کانون کنترل سلامت و تاب آوری در بیماران کرونری قلبی بود. این پژوهش به شیوه نیمه تجربی و از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری شامل کلیه بیماران 65-40 سال مبتلا به کرونری قلبی بود که در بیمارستان کسری شهر تهران در سال 1398 تحت درمان بودند. نمونه پژوهش ...
بیشتر
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر درمان استرس زدایی شناختی- رفتاری بر کانون کنترل سلامت و تاب آوری در بیماران کرونری قلبی بود. این پژوهش به شیوه نیمه تجربی و از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری شامل کلیه بیماران 65-40 سال مبتلا به کرونری قلبی بود که در بیمارستان کسری شهر تهران در سال 1398 تحت درمان بودند. نمونه پژوهش 90 بیمار مبتلا به کرونری قلبی بود که از میان بیماران شناسایی و به دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس چندوجهی کانون کنترل سلامت و مقیاس تاب آوری استفاده گردید. نتایج تحلیل کواریانس چند متغیری نشان داد که درمان استرس زدایی شناختی- رفتاری بر ارتقای کانون کنترل درونی و تاب آوری مؤثر بوده است (001/0>P). مدیریت استرس شناختی - رفتاری می تواند از طریق چالش شناختی ، تشخیص خطای شناختی و جایگزینی افکار موجب تغییر در خودآگاهی و توانایی های فرد شود که به نوبه خود می تواند باعث افزایش احساس مهار و کنترل شناختی گردد.
پژوهشی
نسرین ارشدی؛ نوری کعب عمیر
چکیده
هدف: امروزه کار به عنوان یک هویت اجتماعی نقش مهمی در موفقیت، سلامت و بهزیستی ایفا می کند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین انگیزش خودتعیینی با بهزیستی روانشناختی، بهزیستی در زندگی و بهزیستی در محیط کار بود.روش: شرکتکنندگان در این پژوهش شامل 246 نفر از کارکنان شرکت تولید و بهرهبرداری نفت و گاز مارون در خوزستان در سال 1399 بودند که به ...
بیشتر
هدف: امروزه کار به عنوان یک هویت اجتماعی نقش مهمی در موفقیت، سلامت و بهزیستی ایفا می کند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین انگیزش خودتعیینی با بهزیستی روانشناختی، بهزیستی در زندگی و بهزیستی در محیط کار بود.روش: شرکتکنندگان در این پژوهش شامل 246 نفر از کارکنان شرکت تولید و بهرهبرداری نفت و گاز مارون در خوزستان در سال 1399 بودند که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش عبارت بودند از: مقیاس انگیزش شغلی چندبُعدی (گاگنه و همکاران، 2015) و مقیاس بهزیستی کارکنان (ژنگ و همکاران، 2015). تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل همبستگی کانونی و رگرسیون چندگانه و با کمک نرمافزار SPSS-24 انجام شد.یافتهها: نتایج نشان داد که از میان سه بُعد انگیزش شغلی، انگیزش خودمختار با ضریب ساختاری 94/0 و از بین مؤلفههای بهزیستی کارکنان، بهزیستی محیط کار با ضریب ساختاری 99/0، واجد بیشترین ارتباط با اولین متغیر بنیادی حاصل از متغیرهای مستقل و وابسته میباشند. با توجه به نتایج تحلیل رگرسیون همزمان، انگیزش خودمختار مهمترین پیشبین برای بهزیستی روانشناختی (000/0p=، 45/0β=)، بهزیستی در زندگی (001/0p=، 30/0β=) و بهزیستی محیط کار (000/0p=، 45/0β=) بود. بیانگیزگی تنها پیشبینیکننده بهزیستی در محیط کار بود (000/0p=، 34/0- β=). با این حال، انگیزش کنترلشده قادر به پیشبینی هیچ یک از مؤلفههای بهزیستی کارکنان نبوده است.نتیجهگیری: براساس نتایج پژوهش حاضر، انگیزش خودمختار مهمترین پیشبین برای بهزیستی روانشناختی، بهزیستی در زندگی و بهزیستی در محیط کار است. بنابراین، پیشنهاد میشود که با انجام اقدامات لازم، سازمانها بتوانند شرایط را برای ایجاد این نوع از انگیزش فراهم کنند.