با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی سلامت ایران

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

Assistant Professor, Department of Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran

چکیده


هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی تمرینات ساهاجایوگا و یوگای تقویت ذهن بر اضطراب امتحان کودکان دختر دارای اختلال نقص توجه به همراه بیش فعالی با مشکلات گوارشی شهر کرج انجام شده است.
روش: تحقیق موردمطالعه از نوع نیمه آزمایشی به صورت پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل است.جامعه پژوهش شامل کلیه کودکان دختر بیش فعال مبتلا به مشکلات گوارشی 10 تا 13 سال مراجعه کننده به مرکز درمانی در کرج که تمایل به شرکت در مطالعه داشتند. با در نظر گرفتن معیارهای ورودی و خروجی تعداد 30 نفرانتخاب و در 3 گروه (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه تشخیص اختلال بیش فعالی به همراه نقص توجه سواری وپرسشنامه ی اضطراب امتحان ابوالقاسمی بود. مداخله‌ها در هشت جلسه صورت پذیرفت و آزمودنی‌ها قبل و بعد از مداخله‌ها نیز با آزمون اضطراب امتحان مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته‌ها: نتایج پژوهش حاضرپس از جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها بوسیله ی آزمون تحلیل کوواریانس نشان می دهد که تمرینات ساهاجایوگا و یوگای تقویت ذهن به طور معناداری (در سطح p < 0/05) فرض موثر بودن جلسات اجرا شده را تایید می کنند. به عبارتی پس از مداخله تکنیک ساهاجایوگا، حدود 98% و بعد از اجرای یوگای تقویت ذهن حدود 94% تغییر در متغیر وابسته ناشی از تغییر در متغیر مستقل می باشد. در واقع می‌توان گفت که آموزش ساهاجایوگا و یوگای تقویت ذهن بر میزان کاهش اضطراب امتحان این دسته ازکودکان اثربخش است.
نتیجه گیری: مجموع یافته‌ها حاکی ازآن است که آموزش های مبتنی بر تکنیکهای یوگا، تأثیر مثبتی بر کاهش اضطراب امتحان کودکان مبتلا به نقص توجه و بیش فعالی همراه با مشکلات گوارشی دارد. بنابراین توصیه می شود که در جهت بهبود مشکلات اضطرابی و گوارشی کودکان ADHD ، این روش در مراکز درمانی استفاده شود.

کلیدواژه‌ها

-Abolqasemi, A., Beigi, R. & Narimani, M. (2017). The Effectiveness of Two Cognitive-Behavioral   Learning Techniques and Excitement Skills on the Effectiveness and Academic Adjustment of Students with Anxiety Exam. Journal of Educational Psychology. 22, 42-21(Farsi).
Aghili, SM., Afzali, S. (2017). The effect of yoga breathing exercises on cronic low pain anxiety, psychologicalandphysical well bingof women with MS. Journal of Health Psychology. Vol 5. No 20/ Winter.
Beik, M., Badami, R. Nazakat Al-Husseini, M. & Abedi, A. (2013). The effect of a yoga training program on executive functions in children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). Exceptional Children's Quarterly. 14, 2, 32-17(Farsi).
Dadashali, S. (2015). The Effect of Sahajaioga's Education on Attention Control - Hyperactivity, Academic Performance, Academic Achievement, and Stress of Parents of Students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder in Tehran. Master thesis, Kharazmi University(Farsi).
Davids E, Gastpar M. (2005). Attention deficit hyperactivity disorder and borderline personality disorder. Progress in Neuro-Psychopharmacology and Biological Psychiatry. Jul 1; 29(6):865-77.
Delavar, A. (2010). Introduction to research in Psychology and Education. Tehran University of Payame Noor (Farsi).
Efstratopoulou, M., Janssen, R.& Simons, J. (2012). Differentiating children with attention-deficit/hyperactivity disorder, conduct disorder, learning disabilities and autistic spectrum disorders by means of their motor behavior characteristics. Research in developmental disabilities. Jan 1; 33(1):196-204.
Farahani, PV., Hekmatpour, D., Khansari, AH.& Gholami, M. (2018). Effectiveness of super brain yoga for children with hyperactivity disorder. Perspectives in psychiatric care. Feb.
Hariprasad, VR., Arasappa, R., Varambally, S., Srinath, S.& Gangadhar, BN. (2013). Feasibility and efficacy of yoga as an add-on intervention in attention deficit-hyperactivity disorder: An exploratory study. Indian journal of psychiatry. Jul;55(Suppl 3):S379.
Javanmard, GH., Goli, F. (2019). Effectiveness of Mind fullness based stress Reducation on Negative Emotions about Disease signs in Patients with Gastrointestinal Disorder. Biquarterly Iranian Journal of Health Psycholgy. Vol. 1, No2, P73-83.
Jois, SN., D’Souza, L., Moulya, R. (2017). Beneficial effects of Superbrain yoga on short-term memory and selective attention of students. Indian Journal of Traditional Knowledge.Vol.16(supple), pp.s 35-539.
Lee, JH. (1999). Test anxiety and working memory. The Journal of Experimental Education. 1999 Jan 1; 67(3):218-40.
Levitt, E. (2015). The psychology of anxiety. Routledge. Sep 25.
Manocha, R.(2003). A randomized controlled trial of meditation for work stress. Annotation: Info on research with Sahaja Yoga for the treatment of work stress.
McKeown, M.B.Williams, S.E, Mercier, E.M& Harden, A.Y.(2010).  Pivotal response group treatment program for parents of children with autism. Journal of Autism and Developmental disorders. 41, 1, 92-101.
Mousavi, M & Ghiasvand, M. (2016). The Effect of Yoga on Perceived Stress and Academic Achievement of High School Girl Students in Karaj. The 2nd National Conference on New Achievements in Physical Education and Sports. Chabahar, Chabahar International University (Farsi).
Panahi Naghan, M. (2017). The Effect of Yoga Exercise on Reducing Test Anxiety in Isfahan Girl. Master's Thesis. Isfahan University of Science and Arts.  (Farsi).
Peck, HL., Kehle, TJ., Bray, MA.& Theodore, LA. (2005). Yoga as an intervention for children with attention problems. School psychology review. Jun 22; 34(3):415-25.
Pliszka, SR. (2009). Treating ADHD and comorbid disorders: Psychosocial and psychopharmacological interventions. Guilford Press. May 20.
Rashidi Pour, S., Rawahi Ezzadi, R &Namazi, M. (2014). The effect of yoga and neurofeedback on reducing attention deficit hyperactivity disorder in children aged 5to 10 years. Journal of Sport Psychology Studies. 6, 20, 48-37 (Farsi).
Saadat Abadi, M. (2011). Which symptom of attentional deficit hyperactivity disorder is altered by yoga and therapeutic intervention? Journal Exceptional Children's . 11.1, 56-45(Farsi).
Sadock, BJ., Sadock, VA. (2011). Kaplan and Sadock's synopsis of psychiatry: Behavioral sciences/clinical psychiatry. Lippincott Williams & Wilkins. Dec 26.
Smith, JA.(2015). editor. Qualitative psychology: A practical guide to research methods. Sage; Apr 21.
Steinmayr, R., Crede, J., McElvany, N.& Wirthwein, L. (2016). Subjective well-being, test anxiety, academic achievement: Testing for reciprocal effects. Frontiers in psychology. Jan 8; 6:1994.
Thomas, R., Sanders, S., Doust, J., Beller, E.& Glasziou, P.(2015). Prevalence of attention-deficit/hyperactivity disorder: a systematic review and meta-analysis. Pediatrics. Apr 1; 135(4):e994-1001.
Varvani Farahani, P., Hekmatpour, D., Khansari, A., Shamsipour; S., Matoripour, P. & Gholami, M. (2016). The Effect Of A Yoga For Strengthening Mind On Early Childhood Children With Autism. Journal of Complementary Medicine. No. 3, Autumn (Farsi).
Vonder Embse, N., Jester, D., Roy, D.& Post, J. (2018). Test anxiety effects, predictors, and correlates: A 30-year meta-analytic review. Journal of Affective Disorders. Feb 1; 227:483-93.