با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی سلامت ایران

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور،تهران، ایران.

2 دکتری روانشناسی،دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

چکیده


مقدمه: همه‌گیری کووید-19 با میزان واگیری بالا و علائم ناشناخته‌ منجر به استرس و به خطر افتادن بهزیستی روانی در افراد، به‌ویژه جوانان شده است. این مطالعه با هدف استفاده از مداخله شناختی-رفتاری مبتنی بر تاب‌آوری (R-CBT) از طریق یادگیری آنلاین برای کاهش اضطراب COVID-19 و بهبود بهزیستی روان‌شناختی انجام شد. روش: چهارده نفر از دانشجویان مرکز مشاوره تلفنی دانشگاه پیام نور مبتلا به اضطراب کرونا که به روش نمونه‌گیری داوطلبانه انتخاب‌شده بودند، نه جلسه مداخله شناختی-رفتاری مبتنی بر تاب‌آوری را با استفاده از سیستم مدیریت یادگیری (LMS) دریافت کردند. شرکت‌کنندگان مقیاس اضطراب بیماری کرونا (علی پور و همکاران، 2020) و مقیاس بهزیستی روان‌شناختی ریف (1989) را در پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری تکمیل کردند. درنهایت داده‌ها با استفاده از اندازه‌گیری‌ مکرر و نرم‌افزار 21SPSS- مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان‌دهنده تأثیر معنی‌دار مداخله شناختی-رفتاری مبتنی بر تاب‌آوری بر اضطراب کرونا و بهزیستی روان‌شناختی دانشجویان بود (p<0.0001) بود. همچنین آزمون تعقیبی LSD نیز تفاوت معنی‌داری را بین مراحل پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری در رابطه با اضطراب کرونا نشان داد ((p<0.05. بر این اساس، سطح اضطراب در مرحله پس‌آزمون و پیگیری کاهش یافت. همچنین نتایج نشان داد که بین مراحل پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری از نظر بهزیستی روان‌شناختی نیز تفاوت معنی‌داری وجود دارد ( 05/0>P). بدین‌صورت که سطح بهزیستی روان‌شناختی در مرحله پس‌آزمون و پیگیری افزایش یافت. بااین‌حال، تفاوت معنی‌داری بین مراحل پس‌آزمون و پیگیری مشاهده نشد که عدم پایداری اثر مداخله را در طول زمان برجسته می‌کند. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج، می‌توان نتیجه گرفت که جلسات آنلاین مداخله شناختی-رفتاری مبتنی بر تاب‌آوری، همانند جلسات حضوری، می‌تواند مؤثر بوده و می‌توان در شرایط همه‌گیری بیماری‌ها یا درمان راه دور برای بهبود وضعیت روانی بیماران مضطرب مورداستفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

Alipour, A., Ghadami, A., Alipour, Z., & Abdollahzadeh, H. (2020). Preliminary validation of the Corona Disease Anxiety Scale (CDAS) in the Iranian sample. Quarterly Journal of Health Psychology, 8(32), 163-175. doi:10.30473/hpj.2020.52023.4756
Alipour, A., Kalantari, F., & Salavati Rahqi, M. (2021). Is the Coronavirus Threatening the Mental Health of Iranians? Journal of Military Psychology (JMP), 11(44 #r001351), -. Retrieved from https://www.sid.ir/en/journal/ViewPaper.aspx?ID=815910
Antoni, M. H., Ironson, G., & Schneiderman, N. (2007). Cognitive-behavioral stress management: Oxford University Press.
Arora, A., Jha, A. K., Alat, P., & Das, S. S. (2020). Understanding coronaphobia. Asian Journal of Psychiatry, 54, 102384.
Blustein, D. L., Duffy, R., Ferreira, J. A., Cohen-Scali, V., Cinamon, R. G., & Allan, B. A. (2020). Unemployment in the time of COVID-19: A research agenda. Journal of Vocational Behavior, 119, 103436.
Brog, N. A., Hegy, J. K., Berger, T., & Znoj, H. (2021). An internet-based self-help intervention for people with psychological distress due to COVID-19: study protocol for a randomized controlled trial. Trials, 22(1), 1-11.
Brooks, S. K., Webster, R. K., Smith, L. E., Woodland, L., Wessely, S., Greenberg, N., & Rubin, G. J. (2020). The psychological impact of quarantine and how to reduce it: a rapid review of the evidence. Lancet, 395(10227), 912-920. doi:10.1016/s0140-6736(20)30460-8
Dehghan Manshadi, Z., Neshat Doost, H. T., Talebi, H., & Vostanis, P. (2020). Coping strategies among Iranian children with experience of Sarpol-e-Zahab earthquake: factor structure of children’s Coping Strategies Checklist-revision1 (CCSC-R1). BMC psychology, 8(1), 1-12.
DuBois, C. M., Lopez, O. V., Beale, E. E., Healy, B. C., Boehm, J. K., & Huffman, J. C. (2015). Relationships between positive psychological constructs and health outcomes in patients with cardiovascular disease: A systematic review. International journal of cardiology, 195, 265-280.
Ekman, P., Davidson, R. J., Ricard, M., & Alan Wallace, B. (2005). Buddhist and psychological perspectives on emotions and well-being. Current Directions in Psychological Science, 14(2), 59-63.
Forte, G., Favieri, F., Tambelli, R., & Casagrande, M. (2020). COVID-19 pandemic in the Italian population: validation of a post-traumatic stress disorder questionnaire and prevalence of PTSD symptomatology. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(11), 4151.
Giorgi, G., Lecca, L. I., Alessio, F., Finstad, G. L., Bondanini, G., Lulli, L. G., . . . Mucci, N. (2020). COVID-19-related mental health effects in the workplace: a narrative review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(21), 7857.
Henderson, N., Milstein, M., Benard, B., & Sharp-Light, N. (1997). Resiliency. Principal, 77(2), 10-17.
Hofmann, S. G., Asnaani, A., Vonk, I. J., Sawyer, A. T., & Fang, A. (2012). The efficacy of cognitive behavioral therapy: A review of meta-analyses. Cognitive Therapy and Research, 36(5), 427-440.
Huppert, F. A. (2009). Psychological well‐being: Evidence regarding its causes and consequences. Applied psychology: health and well‐being, 1(2), 137-164.
Khanjani, M., Shahidi, S., Fathabadi, J., Mazaheri, M. A., & Shokri, O. (2014). Factor structure and psychometric properties of the Ryff’s scale of Psychological well-being, short form (18-item) among male and female students. Thoughts and Behavior in Clinical Psychology, 9(32), 27-36.
Kleiboer, A., Donker, T., Seekles, W., van Straten, A., Riper, H., & Cuijpers, P. (2015). A randomized controlled trial on the role of support in Internet-based problem solving therapy for depression and anxiety. Behaviour research and therapy, 72, 63-71.
Lamers, S. M., Westerhof, G. J., Glas, C. A., & Bohlmeijer, E. T. (2015). The bidirectional relation between positive mental health and psychopathology in a longitudinal representative panel study. The Journal of Positive Psychology, 10(6), 553-560.
Lanoye, A., Stewart, K. E., Rybarczyk, B. D., Auerbach, S. M., Sadock, E., Aggarwal, A., . . . Austin, K. (2017). The impact of integrated psychological services in a safety net primary care clinic on medical utilization. Journal of clinical psychology, 73(6), 681-692.
Lee, S. A., Jobe, M. C., Mathis, A. A., & Gibbons, J. A. (2020). Incremental validity of coronaphobia: Coronavirus anxiety explains depression, generalized anxiety, and death anxiety. Journal of anxiety disorders, 74, 102268.
McKibbin, W., & Fernando, R. (2021). The global macroeconomic impacts of COVID-19: Seven scenarios. Asian Economic Papers, 20(2), 1-30.
Morin, C. M., & Carrier, J. (2021). The acute effects of the COVID-19 pandemic on insomnia and psychological symptoms. Sleep medicine, 77, 346.
Newman, R. (2003). Providing direction on the road to resilience. Behavioral health management, 23(4), 42-43.
Pan, X. (2020). Exercise Under Death-Anxiety: Investigating Individual Exercise Psychology and Behavior from Perspective of Terror Management and Behavioral Immune System Introduction. Journal of Applied Sports Sciences, 1, 3-21.
Perrin, P. B., Rybarczyk, B. D., Pierce, B. S., Jones, H. A., Shaffer, C., & Islam, L. (2020). Rapid telepsychology deployment during the COVID‐19 pandemic: A special issue commentary and lessons from primary care psychology training. Journal of clinical psychology, 76(6), 1173-1185.
Pietrabissa, G., Manzoni, G. M., Algeri, D., Mazzucchelli, L., Carella, A., Pagnini, F., & Castelnuovo, G. (2015). Facebook use as access facilitator for consulting psychology. Australian Psychologist, 50(4), 299-303.
Rasoolzadegan, G., Agahheris, M., & Karbala, Sh. (2020). Comparison of quality of life and mental well-being in Myocardial Infarction patients and healthy People. Iranian Journal of Health Psychology, 3 (1), 43-52.
Ryff, C. D. (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of personality and social psychology, 57(6), 1069.
Ryff, C. D. (2014). Psychological well-being revisited: Advances in the science and practice of eudaimonia. Psychotherapy and psychosomatics, 83(1), 10-28.
Ryff, C. D., & Singer, B. (1998). The contours of positive human health. Psychological inquiry, 9(1), 1-28.
Ryff, C. D., & Singer, B. H. (2006). Best news yet on the six-factor model of well-being. Social science research, 35(4), 1103-1119.
Sadock, E., Perrin, P. B., Grinnell, R. M., Rybarczyk, B., & Auerbach, S. M. (2017). Initial and follow‐up evaluations of integrated psychological services for anxiety and depression in a safety net primary care clinic. Journal of clinical psychology, 73(10), 1462-1481.
Saladino, V., Algeri, D., & Auriemma, V. (2020). The psychological and social impact of Covid-19: new perspectives of well-being. Frontiers in psychology, 11, 2550.
Trudel-Fitzgerald, C., Millstein, R. A., von Hippel, C., Howe, C. J., Tomasso, L. P., Wagner, G. R., & VanderWeele, T. J. (2019). Psychological well-being as part of the public health debate? Insight into dimensions, interventions, and policy. BMC public health, 19(1), 1-11.
Waltz, C. F., & Bausell, R. B. (1981). Nursing research: Design, statistics, and computer analysis. United State : Davis FA company.
Wang, C., Pan, R., Wan, X., Tan, Y., Xu, L., McIntyre, R. S., . . . Sharma, V. K. (2020). A longitudinal study on the mental health of general population during the COVID-19 epidemic in China. Brain, behavior, and immunity, 87, 40-48.
Weiss, L. A., Westerhof, G. J., & Bohlmeijer, E. T. (2016). Can we increase psychological well-being? The effects of interventions on psychological well-being: A meta-analysis of randomized controlled trials. PloS one, 11(6), e0158092.
Wheaton, M. G., Abramowitz, J. S., Berman, N. C., Fabricant, L. E., & Olatunji, B. O. (2012). Psychological predictors of anxiety in response to the H1N1 (swine flu) pandemic. Cognitive Therapy and Research, 36(3), 210-218.
Yao, H., Chen, J.-H., & Xu, Y.-F. (2020). Patients with mental health disorders in the COVID-19 epidemic. The Lancet Psychiatry, 7(4), 21-21. doi:10.1016/S2215-0366(20)30090-0
Yarnell, A. M., Barry, E. S., & Grunberg, N. E. (2019). Fundamentals of military medicine. Washington, DC: Office of the Surgeon General (pp.63-379).