نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
دانشگاه آزاد اسلامی رشت
چکیده
هدف: این مطالعه با هدف بررسی و مقایسه اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری و مثبت درمانی بر خودتنظیمی رفتاری زنان مبتلا به فشارخون اساسی صورت گرفت.
روش: در این مطالعه نیمه آزمایشی با پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل تعداد 84 زن مبتلا به فشار خون در سه گروه کنترل ، مدیریت استرس و مثبت درمانی هر گروه 16 نفر جایگزین شدند. هر دو گروه پرسشنامه استاندارد خودتنظیمی رفتاری را قبل و بعد از مداخله تکمیل کردند . گروه مداخله به مدت هشت جلسه آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری و مثبت درمانی دریافت کرد و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. داده های به دست آمده با نرم افزار spss و روش آماری توصیفی و استنباطی(کوواریانس یک راهه و چند راهه) تجزیه تحلیل شدند. یافته ها نشان داد در هر دو گروه مداخله خودتنظیمی شرکت کنندگان نسبت به گروه کنترل افزایش یافته است (p>0.05). گروه مدیریت استرس شناختی-رفتاری اثربخشی بیشتری نسبت به گروه مثبت درمانی نشان داد
بحث: بنابراین میتوان نتیجه گرفت آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری و مثبت درمانی بر خودتنظیمی رفتاری زنان مبتلا به فشارخون اساسی اثربخش است.
کلیدواژهها