با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی سلامت ایران

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

چکیده

هدف: مطالعه حاضر با هدف اثربخشی آموزش تنظیم هیجان و مقابله درمانگری بر کیفیت زندگی نوجوانان در معرض خطر سوء مصرف مواد انجام گرفت. روش: پژوهش حاضر از نوع پژوهش‌های شبه‌آزمایشی با دو گروه آزمایش ویک گروه کنترل است. جامعه آماری در این پژوهش را کلیه دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه دوم در جزیره کیش که 577 نفر در سال تحصیلی 97-96 تشکیل می‌دادند که در این بین 45 نفر از دانش آموزان بر اساس ملاک ورود انتخاب، به صورت انتساب تصادفی به 3 گروه (گروه آموزش تنظیم هیجان، گروه مقابله درمانگری و یک گروه کنترل) تقسیم شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه کیفیت زندگی who و پرسشنامه عوامل خطر ساز و حفاظت کننده مصرف الکل، سیگار وسایر مواد می‌شد. داده‌های پژوهش با استفاده ازروش تحلیل کواریانس تک متغیری با اندازه گیری مکرر انجام گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد که برنامه‌های آموزش تنظیم هیجان و مقابله درمانگری بر کیفیت زندگی تاثیر مثبت داشته است و این تغییرات تا مرحله پیگیری پایدار بوده است. نتیجه‌گیری: جهت بهبود کیفیت زندگی در نوجوانان می‌توان از برنامه‌های آموزش تنظیم هیجان و مقابله درمانگری استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها