Document Type : research
Authors
1 Association professor, Department of Psychology Payam Noor University(PNU), Tehran, Iran
2 Invited lecturer Payam Noor
Abstract
Objective: This study attempted to use resilience-based cognitive-behavioral intervention (R-CBT) through online learning to reduce COVID-19 anxiety and improve psychological well-being.
Method: Fourteen Payame Noor University Telephone Counseling Center students with Corona anxiety, who were selected by volunteer sampling, received nine sessions of R-CBT using a learning management system (LMS). The participants completed the Corona Disease Anxiety Scale (Alipour et al.020) and Ryff Scales of Psychological Well-being (Ryff, 1989) in pre-test, post-test, and follow-up. Finally, the data were analyzed using repeated measures.
Results: The results demonstrated the significant effect of R-CBT on COVID-19 anxiety and psychological well-being (p<0.0001). LSD post-hoc test indicated a significant difference (p<0.05) among the pre-test, post-test, and follow-up stages regarding COVID-19 anxiety. Accordingly, the level of anxiety decreased in the post-test and follow-up stage. The results also revealed a significant difference among pre-test, post-test, and follow-up stages in regarding psychological well-being (p<0.05) . Accordingly, the level of psychological well-being increased in the post-test and follow-up stage. However, no significant difference was observed between the post-test and follow-up stages, which highlighted the non-stability of the effect of the intervention over time.
Conclusion: According to the results, it could be concluded that online sessions of R-CBT were effective likewise in-person sessions and could be used in pandemic conditions or long-distance therapy to improve psychological condition of anxious patients .
Keywords
Article Title [Persian]
بررسی اضطراب کرونا و بهزیستی روانشناختی به دنبال درمان شناختی رفتاری مبتنی بر تابآوری
Author [Persian]
- خاتون پورمودت 1
1 هیات علمی پیام نور بخش روانشناسی
2 مدرس مدعو پیام نور
Abstract [Persian]
مقدمه: همهگیری کووید-19 با میزان واگیری بالا و علائم ناشناخته منجر به استرس و به خطر افتادن بهزیستی روانی در افراد، بهویژه جوانان شده است. این مطالعه با هدف استفاده از مداخله شناختی-رفتاری مبتنی بر تابآوری (R-CBT) از طریق یادگیری آنلاین برای کاهش اضطراب COVID-19 و بهبود بهزیستی روانشناختی انجام شد. روش: چهارده نفر از دانشجویان مرکز مشاوره تلفنی دانشگاه پیام نور مبتلا به اضطراب کرونا که به روش نمونهگیری داوطلبانه انتخابشده بودند، نه جلسه مداخله شناختی-رفتاری مبتنی بر تابآوری را با استفاده از سیستم مدیریت یادگیری (LMS) دریافت کردند. شرکتکنندگان مقیاس اضطراب بیماری کرونا (علی پور و همکاران، 2020) و مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف (1989) را در پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری تکمیل کردند. درنهایت دادهها با استفاده از اندازهگیری مکرر و نرمافزار 21SPSS- مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشاندهنده تأثیر معنیدار مداخله شناختی-رفتاری مبتنی بر تابآوری بر اضطراب کرونا و بهزیستی روانشناختی دانشجویان بود (p<0.0001) بود. همچنین آزمون تعقیبی LSD نیز تفاوت معنیداری را بین مراحل پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری در رابطه با اضطراب کرونا نشان داد ((p<0.05. بر این اساس، سطح اضطراب در مرحله پسآزمون و پیگیری کاهش یافت. همچنین نتایج نشان داد که بین مراحل پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری از نظر بهزیستی روانشناختی نیز تفاوت معنیداری وجود دارد ( 05/0>P). بدینصورت که سطح بهزیستی روانشناختی در مرحله پسآزمون و پیگیری افزایش یافت. بااینحال، تفاوت معنیداری بین مراحل پسآزمون و پیگیری مشاهده نشد که عدم پایداری اثر مداخله را در طول زمان برجسته میکند. نتیجهگیری: با توجه به نتایج، میتوان نتیجه گرفت که جلسات آنلاین مداخله شناختی-رفتاری مبتنی بر تابآوری، همانند جلسات حضوری، میتواند مؤثر بوده و میتوان در شرایط همهگیری بیماریها یا درمان راه دور برای بهبود وضعیت روانی بیماران مضطرب مورداستفاده قرار گیرد.
Keywords [Persian]
- بیماری کرونا
- اضطراب
- بهزیستی روانشناختی
- درمان شناختی رفتاری
- تابآوری