In collaboration with Payame Noor University and Iranian Health Psychology

Document Type : research

Authors

1 MA in general Psychology, Rasht, Iran

2 MA in general Psychology, Karaj, Iran

3 Psychology department, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran

4 MA in Clinical Psychology, Karaj, Iran

5 MA in general Psychology, Tehran, Iran

Abstract

A B S T R A C T
Objective: Depressive mood along with boredom and unhappiness is one of the main consequences of addiction treatment and investigating the reduction strategies is of absolute and sheer necessity. The present research aims to investigate the effectiveness of problem solving training program in happiness and coping style of individuals suffering from drug abuse. Methods: Therefore, in a semi-experimental study, the addicted individuals having low rate of happiness (N=36) were selected through random cluster multi-stratified sampling and assigned into the experimental and control groups. Both groups were measured by Oxford Happiness Inventory and Coping Styles Questionnaire and the experimental group underwent problem solving skills training. Results: the results of covariance analysis, Pearson correlation coefficient, variance analysis with repeated measure and t-test indicated that, happiness level (Eta square=.24) and coping style (Eta square=.31) of the experimental group has increased and there is between-group difference in three stages of intervention at 99% of significant level. It can also be concluded that, there is significant relationship between rational coping style (.57), detached coping style (.47) and the increase of happiness in subjects. Moreover, there is significant and negative relationship between emotional coping style (-.41), avoidance coping style (-.35) and the decrease of happiness among the subjects. Increased rate of happiness and rational coping skills were observed in the experimental group. The more the individual uses rational and detached styles, the more his/her happiness is and the more s/he uses emotional and avoidance coping styles, the less her/his happiness is.

Keywords

Article Title [فارسی]

اثربخشی آموز ش مهارت حل مسئله بر شادکامی و سبک های مقابله معتادین به شیشه

Authors [فارسی]

  • لیلا مکوندی 1
  • فاطمه فروهر 2
  • بیوک تاجری 3
  • ثریا اسیری سرخه ئی 4
  • پریوش نظری 2
  • رویا شاطر جلالی 5

1 کارشناس ارشد روان شناسی عمومی، رشت ایران

2 کارشناس ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران

3 دانشگاه ازاد اسلامی واحد کرج

4 کارشناس ارشد روان شناسی بالینی، کرج، ایران

5 کارشناس ارشد روان شناسی شخصیت، تهران، ایران

Abstract [فارسی]

هدف: این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارت‌ حل مسئله بر افزایش شادکامی معتادین تحت درمان شهر تهران صورت گرفت. روش: با استفاده از یک طرح نیمه آزمایشی، با روش نمونه گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای، تعداد 36 نفر معتاد با شادکامی پایین انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای داده شدند. هر دو گروه قبل و بعد از مداخله و پیگیری سه ماهه با آزمون شادکامی آکسفورد و آزمون سبکهای مقابله مورد انداره‌گیری قرار گرفتند. آزمودنی‌های گروه آزمایش تحت آموزش مهارت حل مسئله قرار گرفتند. نتایج با تحلیل کوواریانس، تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون بن فرنی مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: با ملاحظه مجذور اتا (24/0)، سطح شادکامی و مجذور اتا (31/0) می‌توان نتیجه گرفت که مداخله آزمایشی منجر به تغییراتی در گروه آزمایش شده که به ترتیب 24/0 و 31/0 کل تغییرات ناشی از عمل آزمایشی بوده است و با اطمینان 99% بین میانگین‌های گروه آزمایشی در سه مرحله اندازه‌گیری یا مراحل مداخله تفاوت آماری معناداری وجود دارد. همچنین بین سبک مقابله منطقی(57/0) و سبک مقابله انفصالی (47/0) رابطه معنادار مشاهده شد و شادکامی شرکت کنندگان افزایش یافت. علاوه بر این بین سبک مقابله هیجانی(41/0) و سبک مقابله انفصالی (35/0) رابطه منفی معنادار بود و شادکامی آنها کاهش یافت. نتیجه گیری: با افزایش نمره سبک مقابله منطقی و انفصالی میزان شادکامی آزمودنی ها افزایش و با افزایش نمره سبک مقابله هیجانی و اجتنابی میزان شادکامی آنها کاهش یافت. لذا با بهبود سبک مقابله منطقی و انفصالی می توان میزان شادکامی را افزایش داد.

Keywords [فارسی]

  • آموزش حل مسئله
  • سبک های مقابله
  • شادکامی
  • معتاد
  • مت آمفتامین