In collaboration with Payame Noor University and Iranian Health Psychology

Document Type : research

Authors

1 Department of English Language and Linguistics, Faculty of Humanities, Islamic Azad University of Kermanshah, Kermanshah, Iran

2 Department of English Language and Linguistics, Faculty of Language and Literature, University of Kurdistan, Kurdistan, sanandaj, Iran

3 Department of Linguistics, Allameh taba tabaee university

Abstract

Objective: The use of cohesive devices makes discourse comprehend. However, in the discourse of Senile Dementia of the Alzheimer's Type (SDAT) patients, the lack of the use of cohesive devices hinders effective communication. The present study aims to investigate cohesion in the discourse of SDAT patients. Understanding how these people manage their interactions may lead to suitable approaches for them.
Method: The methodology of this quantitative research was ex post facto type. The present study has been performed in one of the nursing home in Kermanshah in 2019. The statistic population of this study included 20 participants (10 with SDAT and 10 normal elderly participants (NE)) who were homogeneous in terms of age (63-75 years old), gender, illiteracy, and Kurdish language dialect (Kalhori). To determine the severity of dementia, the Clinical Dementia Rating scale (CDR) was performed. Then, the collected data through interviews were transcribed and coded. The data were analyzed based on Halliday and Hasan's theory (1976) and independent t-test was used to obtain the statistic results.
Results: The findings indicate significant differences between groups using grammatical cohesive devices, such as reference (p=0.006), conjunction (p=0.004), ellipsis (p=0.007), substitution (p=0.426), and lexical cohesive devices such as the same word (p=0.006), synonym (p=0.012), superordinate (p=0.001), general word (p=0.002), and collocation (p=0.387).
Conclusion: The results show that grammatical and lexical cohesive devices are used less in the discourse of SDAT Kurdish speakers. However, in the discourse of both SDAT and NE groups, grammatical cohesive devices have more frequency than lexical cohesive devices.

Keywords

Article Title [Persian]

انسجام در گفتمان سالمندان کردزبان مبتلا به بیماری آلزایمر

Authors [Persian]

  • نیما مشتاقی 1
  • مسعود دهقان 2
  • شهلا رقیب دوست 3

1 گروه آموزش زبان و زبان شناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران

2 گروه زبان و ادبیات انگلیسی و زبان شناسی، دانشکدۀ زبان و ادبیات، دانشگاه کردستان، سنندج، کردستان، ایران

3 گروه زبان شناسیف دانشکدۀ زبان های خارجی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران

Abstract [Persian]

چکیده
هدف: استفاده از ابزارهای انسجام باعث درک بیشتر گفتمان می‌شود. اما در گفتمان بیماران مبتلابه زوال عقل نوع آلزایمر (SDAT)، کاهش استفاده از این ابزارها سبب عدم برقراری ارتباط مؤثر می‌شود. ازاین‌رو، این پژوهش به بررسی ابزارهای انسجام در گفتمان این بیماران پرداخته است. درک بهتر اینکه چگونه این افراد تعاملات را مدیریت می‌کنند ممکن است منجر به رویکردهای مناسب برای آنها باشد روش:روش تحقیق این پژوهش، کمی و از نوع علی- مقایسه‌ای بوده و در یکی از سرای سالمندان کرمانشاه در سال 1398 انجام گرفته است. همچنین، جامعۀ آماری این پژوهش، شامل 20 نفر در دو گروه (10 نفر بیمار و 10 نفر سالم) بودند که به لحاظ سن(75-63)، جنسیت، بی‌سواد و کٌردزبان‌بودن همتا شدند. برای تعیین میزان زوال عقل، آزمون تعیین سطح کارکرد حافظه (CDR) اجرا شد. سپس گفتگوها آوانگاری و کدگذاری شدند و داده‌ها بر اساس نظریۀ هلیدی و حسن (1976) مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج آماری با استفاده از آزمون تی مستقل به دست آمد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش میزان استفاده از ابزارهای انسجام دستوری ارجاع (006/0. p=) ، پیوند (004/0=p) ، حذف (007/0=p) و جایگزینی (426/0=p) و ابزارهای انسجام واژگانی همانی (006/0=p) ، ترادف معنایی (012/0=p) ، شامل (001/0=p) ، واژه عام (002/0=p) و همایی (387 /0=p) بین دو گروه را متفاوت نشان می‌دهد. نتیجه‌گیری: نتایج نشان می‌دهد که در گفتمان بیماران آلزایمری کُردزبان، ابزارهای انسجامی دستوری و واژگانی به میزان کمتری مورداستفاده قرار می‌گیرند، اگرچه در گفتمان هر دو گروه سالم و بیمار میزان استفاده از ابزارهای انسجام دستوری به‌مراتب از فراوانی بیشتری نسبت به انسجام واژگانی برخوردار است.

Keywords [Persian]

  • زبان شناسی بالینی
  • اختلال گفتمان
  • بیماری آلزایمر
  • انسجام واژگانی
  • انسجام دستوری
Ahangar, A., Jafarzadeh Fadaki, S. & Sehhati,     A. (2015). The study of lexical relations device in speech of elderly Alzheimer participants and non-participants. Journal of Fundamentals of Mental Health, 18(1): 22-28.
De Lira, O.J., Minett,CS.T., Bertolucci, HF.P., & Ortiz ,KZ. (2018). Evaluation of macrolinguistic aspects of the oral discourse in patients with Alzheimer’s disease.InternationalPsychogeriatrics.6:1-11.
De Santi, S., Koenig, L., Obler, L. K. & Goldberger, J. (1994). Cohesive devices and conversational discourse in Alzheimer’s disease. In R. L. Bloom, L. K. Obler, S. De Santi, & J. Ehrlich (Eds.), Discourse analysis and applications: Studies in adult clinical populations, 201–214, Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
Dijkstra, K., Bourgeois, M., Allen,R., & Burgio, L.(2004). Conversational coherence: discourse analysis of older adults with and without dementia. Journal of Neurolinguistics, 17.4:263–283.
Glosser, G. & Deser, T. (1990). Patterns of Discourse Production among Neurological Participants with Fluent Language Disorders. Brain and Language, 40: 67-88.
Golbaz, A. (2008). Investigating the Discourse Features of Persian-Speaking Alzheimer's Participants. M.A. Thesis, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran. [Persian]
Grossman, M., Mickanin, J., Onishi, K., Robinson,M.K. ,& D’Esposito,M.  (1997). Lexical acquisition in probable Alzheimer's disease. Brain and Language, 60: 63-443.
Halliday, M.A.K. & Hasan, R. (1976). Cohesion in English. New York: Longman Group Limited.
Kamari, E. (2016). Investigation of Cohesion in the Oral Narratives of Normal Monolingual Persian-Speaking children. Researches in Linguistics, 8(2): 49-68. [Persian]
Lai Hisu, Y. (2014). Discourse Features of Chinese-Speaking Seniors with and without Alzheimer’s disease. Language and Linguistics, 15(3) 411–434.
Moatamedy, A. & Tangestani, Y. (2019). A Prediction Model of Cognitive Failures Based on Personality Dimensions and Lifestyle in the Elderly. Biquarterly Iranian Journal of Health Psychology; 1(2): 45-54
Ripich, D. N., Ziol, E., & Lee, M. M. (1998). Longitudinal effects of communication training on caregivers of persons with Alzheimer’s disease. Clinical Gerontologist, 19: 37–55.
Ripich, D. N., Carpenter, B. D., & Ziol, E. (2000). Conversational cohesion patterns in men and women with Alzheimer’s disease: a longitudinal study. International Journal of Language and Communication Disorders, 35, 49–64.
Rovshan, B. (2016). The Comparison of Descriptive Discourse among Elderlies with Alzheimer’s disease and Healthy Elderlies of Tehran. Journal of Health Psychology, 5(2), 19:19-32. [Persian]
Sarli, N. & Ishany, T. (2011). The Theory of Cohesion and Cohesive Harmony and The usage of it in a minimal story: The Tale of a Ladder. ZABANPAZHUHI (Journal of Language Research), 2(4): 51-77. [Persian]
Sherratt,S.,& Brayan,K.(2018). Textual cohesion in oral narrative and procedural discourse: the effects of ageing and cognitive skills. International Journal of Language & Communication Disorders.54. (1):95-109