In collaboration with Payame Noor University and Iranian Health Psychology

Document Type : research

Authors

1 Department of psychology .Rasht branch, Islamic Azad university ,

2 Department of psychology .Rasht branch, Islamic Azad university, Rasht

3 Department of psychology , Guilan University , Rasht, Iran

Abstract

Objective: this study aimed to compare the effectiveness of cognitive behavioral based stress management training and positive therapy on self-regulation behaviors of females with primary hypertension.
Method: In this semi-experimental study with pretest-posttest and control group, 48 women with primary hypertension were randomized in control (n = 16), positive therapy (n = 16) and stress management (n = 16) groups. All participants completed standard self-regulation behaviors questionnaire before and after interventions. The intervention groups received cognitive-behavioral based stress management training program for eight sessions. The control group did not receive any intervention during research. Data were analyzed using SPSS software and descriptive and inferential statistical methods (ANCOVA).
Results: The findings indicated level of self-regulatory behaviors significantly increased in the intervention groups in compare to control group (P> 0.05). Comparison of intervention group revealed superior effectiveness of cognitive-behavioral based stress management program versus positive therapy (Mean difference=28.13, P>0.05)
Conclusion: cognitive-behavioral stress management training and positive therapy are effective on the self-regulation behaviors of women with primary hypertension. Improvement of self-regulation behaviors through psychological programs such as cognitive-behavioral stress management training and positive therapy reduce the burden of disease and enhance treatment adherence.

Keywords

Article Title [Persian]

مقایسه اثربخشی مدیریت استرس مبتنی بر شناختی رفتاری و مثبت ردمانی بر رفتارهای خودتنظیمی زنان مبتلا به فشار خون

Authors [Persian]

  • رویا بالازاده 1
  • بهمن اکبری 2
  • عباس ابوالقاسمی 3

1 دانشگاه آزاد اسلامی رشت

Abstract [Persian]

هدف: این مطالعه با هدف بررسی و مقایسه اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری و مثبت درمانی بر خودتنظیمی رفتاری زنان مبتلا به فشارخون اساسی صورت گرفت.
روش: در این مطالعه نیمه آزمایشی با پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل تعداد 84 زن مبتلا به فشار خون در سه گروه کنترل ، مدیریت استرس و مثبت درمانی هر گروه 16 نفر جایگزین شدند. هر دو گروه پرسشنامه استاندارد خودتنظیمی رفتاری را قبل و بعد از مداخله تکمیل کردند . گروه مداخله به مدت هشت جلسه آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری و مثبت درمانی دریافت کرد و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. داده های به دست آمده با نرم افزار spss و روش آماری توصیفی و استنباطی(کوواریانس یک راهه و چند راهه) تجزیه تحلیل شدند. یافته ها نشان داد در هر دو گروه مداخله خودتنظیمی شرکت کنندگان نسبت به گروه کنترل افزایش یافته است (p>0.05). گروه مدیریت استرس شناختی-رفتاری اثربخشی بیشتری نسبت به گروه مثبت درمانی نشان داد
بحث: بنابراین میتوان نتیجه گرفت آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری و مثبت درمانی بر خودتنظیمی رفتاری زنان مبتلا به فشارخون اساسی اثربخش است.

Keywords [Persian]

  • درمان شناختی رفتاری
  • استرس
  • مثبت درمانی
  • خودتنظیمی
  • فشار خون