In collaboration with Payame Noor University and Iranian Health Psychology

Document Type : research

Authors

1 دانشگاه آزاد کیش

2 استاد گروه روان شناسی دانشگاه آزاد کیش

3 دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه پیام نور

Abstract

Objectives: The purpose of this study was to determine the effectiveness of emotional regulation and coping therapy training on life style in adolescent at risk of drug abuse. Method: The present study was a quasi-experimental research with two experimental and one control groups. The statistical population of this study consisted of all 577 boy students in secondary high schools(the second period) in Kish Island, in 2017-18, and finally 45 students were selected based on entry criteria and randomly divided to 3 groups (emotional regulation training group, coping therapy training group and one control group). The research tools consisted of who quality of life questionnaire. Data were analyzed using covariance analysis. Results: The results showed that emotional regulation and coping therapy training programs had a positive effect on life style and these changes have been steady to the stage of follow-up. Conclusion: It is recommended to use emotion regulation and coping therapy programs to increase life style in adolescents

Keywords

Article Title [Persian]

اثربخشی آموزش تنظیم هیجان و مقابله درمانگری بر کیفیت زندگی نوجوانان در معرض خطر سوء مصرف مواد

Authors [Persian]

  • سعاده بهره بر 1
  • حسن احدی 2
  • علیرضا آقایوسفی 3

Abstract [Persian]

هدف: مطالعه حاضر با هدف اثربخشی آموزش تنظیم هیجان و مقابله درمانگری بر کیفیت زندگی نوجوانان در معرض خطر سوء مصرف مواد انجام گرفت. روش: پژوهش حاضر از نوع پژوهش‌های شبه‌آزمایشی با دو گروه آزمایش ویک گروه کنترل است. جامعه آماری در این پژوهش را کلیه دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه دوم در جزیره کیش که 577 نفر در سال تحصیلی 97-96 تشکیل می‌دادند که در این بین 45 نفر از دانش آموزان بر اساس ملاک ورود انتخاب، به صورت انتساب تصادفی به 3 گروه (گروه آموزش تنظیم هیجان، گروه مقابله درمانگری و یک گروه کنترل) تقسیم شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه کیفیت زندگی who و پرسشنامه عوامل خطر ساز و حفاظت کننده مصرف الکل، سیگار وسایر مواد می‌شد. داده‌های پژوهش با استفاده ازروش تحلیل کواریانس تک متغیری با اندازه گیری مکرر انجام گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد که برنامه‌های آموزش تنظیم هیجان و مقابله درمانگری بر کیفیت زندگی تاثیر مثبت داشته است و این تغییرات تا مرحله پیگیری پایدار بوده است. نتیجه‌گیری: جهت بهبود کیفیت زندگی در نوجوانان می‌توان از برنامه‌های آموزش تنظیم هیجان و مقابله درمانگری استفاده کرد.

Keywords [Persian]

  • تنظیم هیجان
  • مقابله درمانگری
  • کیفیت زندگی
  • سوءمصرف مواد