In collaboration with Payame Noor University and Iranian Health Psychology

Document Type : research

Authors

1 M.A in Educational Psychology, Tabriz University, Tabriz, Iran

2 M.A in General Psychology, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran

3 M.A in Clinical Psychology, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran

4 M.A in General Psychology, Zarrinshahr Branch, Payame Noor University, Zarrinshahr, Iran

5 M.A in Clinical Psychology, Islamic Azad University, Ardabil Branch, Ardabil, Iran

10.30473/ijohp.2025.73028.1383

Abstract

Objective: Insomnia, marked by difficulty falling or staying asleep, affects many students and contributes to increased worry, cognitive distortions, and depression, exacerbating their overall well-being and academic performance. This study evaluates the effectiveness of Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR) in reducing worry, cognitive distortions, and depression in students with insomnia symptoms.
Methods: The research utilized a quasi-experimental design with a pretest-posttest control group. The statistical population consisted of university students in Ardabil Province during the 2023-2024 academic year. A total of 34 students were purposefully selected based on predefined criteria (e.g., insomnia symptoms) and then randomly assigned to the intervention group (n=17) or the control group (n=17). The research instruments included the Insomnia Severity Index (2001), the Penn State Worry Questionnaire (1990), the Cognitive Distortions Questionnaire (2004), and the Beck Depression Inventory (1996). The intervention group participated in eight weekly sessions of 90-minute MBSR, while the control group received no intervention. Data were analyzed using multivariate analysis of covariance with SPSS-27.
Results: The results indicated that MBSR significantly reduced worry (F=46.86), rejection in interpersonal relationships (F=30.07), unrealistic expectations in relationships (F=41.54), misperception in interpersonal relationships (F=30.38), and depression (F=41.20) among students with insomnia symptoms (P<0.001).
Conclusion: The results highlight the potential of MBSR as a valuable non-pharmacological intervention for managing insomnia and associated psychological challenges in academic settings. Given its effectiveness, further research could explore long-term benefits and applicability across diverse student populations and settings.

Keywords

Main Subjects

Article Title [Persian]

اثربخشی کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر نگرانی، تحریف‌های شناختی و افسردگی در دانشجویان با علائم بی‌خوابی

Author [Persian]

  • وحید صوابی نیری 5

1

2

3

4

5 کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل، اردبیل، ایران

Abstract [Persian]

هدف: بی‌خوابی، که با دشواری در به خواب رفتن یا تداوم خواب مشخص می‌شود، بسیاری از دانشجویان را تحت تأثیر قرار داده و موجب افزایش نگرانی، تحریف‌های شناختی و افسردگی می‌شود و در نتیجه بر سلامت کلی و عملکرد تحصیلی آن‌ها تأثیر منفی می‌گذارد. این مطالعه به بررسی اثربخشی کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی (MBSR) در نگرانی، تحریف‌های شناختی و افسردگی در دانشجویان دارای علائم بی‌خوابی می‌پردازد.

روش‌ها: این پژوهش از یک طرح نیمه‌آزمایشی با گروه کنترل و پیش‌آزمون-پس‌آزمون استفاده کرده است. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه‌های استان اردبیل در سال تحصیلی ۲۰۲۳-۲۰۲۴ بود. در مجموع، ۳۴ دانشجو به‌صورت هدفمند انتخاب شده و سپس به‌طور تصادفی در گروه مداخله (۱۷ نفر) و گروه کنترل (۱۷ نفر) قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل شاخص شدت بی‌خوابی (۲۰۰۱)، پرسشنامه نگرانی پن استیت (۱۹۹۰)، پرسشنامه تحریف‌های شناختی (۲۰۰۴) و پرسشنامه افسردگی بک (۱۹۹۶) بود. گروه مداخله در هشت جلسه ۹۰ دقیقه‌ای MBSR شرکت کرد، در حالی که گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد.
نتایج: یافته‌ها نشان داد که MBSR به طور معناداری باعث کاهش نگرانی (F=46.86)، طرد شدن در روابط بین‌فردی (F=30.07)، انتظارات غیرواقع‌بینانه در روابط (F=41.54)، سوءادراک در روابط بین‌فردی (F=30.38) و افسردگی (F=41.20) در دانشجویان دارای علائم بی‌خوابی شد (P<0.001).
نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش بر پتانسیل MBSR به عنوان یک مداخله غیردارویی ارزشمند برای مدیریت بی‌خوابی و چالش‌های روان‌شناختی مرتبط در محیط‌های دانشگاهی تأکید دارد. با توجه به اثربخشی این روش، تحقیقات بیشتر می‌تواند به بررسی مزایای طولانی‌مدت آن و کاربرد آن در میان جمعیت‌های دانشجویی متنوع‌تر بپردازد.

Keywords [Persian]

  • تحریف های شناختی
  • افسردگی
  • علائم بی خوابی
  • ذهن آگاهی
  • سلامت روانی