Document Type : research
Author
assistant professor of psychology, university of maragheh
Abstract
will be very difficult for them to face if they do not have proper emotional control and effective coping skills. The aim of the present study is to determine the role of coping strategies as a mediator factor in the relationship between stressful events and resilience among university students.
Methods: Being of a basic-correlation kind, the population of this research is the whole students of a university in the academic year of 2017-2018. To this end, 373 students were selected based on Morgan’s table and multi-stage cluster sampling. The required data was gathered through the resilience questionnaire (CD-RSC), coping strategies questionnaire (CISS), and stressful events questionnaire (LEQ-12). In order to explore the research hypotheses, correlation, path analysis, and simultaneous multiple regression were recruited.
Results: According to the obtained results, there is a negative relationship between stressful events and resilience (p < 0.01), and a positive relationship between problem-oriented strategy and resilience (p < 0.01). , there is a negative relationship between emotion oriented strategy and resilience (p < 0.01), between avoidance strategy and resilience there is a negative relationship (p < 0.01), between strategy Problem-oriented and stressful events have a negative relationship (p<0.01), positive relationship between emotion-oriented strategy and stressful events (p<0.01) and between avoidance strategy and stressful events have a positive relationship (p<0.01).
Conclusions: According to the results, teaching coping strategies can lead to increased resilience.
Keywords
Main Subjects
Article Title [Persian]
نقش راهبردهای مقابله ای به عنوان عامل میانجی در ارتباط بین رویدادهای استرس زا و تاب آوری در دانشجویان دانشگاه تبریز
Author [Persian]
- علی افشاری
دانشیار گروه روان شناسی . دانشگاه مراغه
Abstract [Persian]
زمینه و هدف: زمانی که شخص با رویدادهای استرس زا و تأثیرگذار بر روند زندگی مواجه می شود، تـنشهـایی را تجربه می کند که در صورت نداشتن مهارتهای تنظیم هیجان مناسب و مقابله مـؤثر، تـاب آوردن در برابر این شرایط برای او بسیار دشوار خواهد بود. این پژوهش با هدف تعیین نقش راهبردهای مقابله ای به عنوان عامل میانجی در ارتباط بین رویدادهای استرس زا و تاب آوری در دانشجویان دانشگاه انجام گرفت.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع بنیادی-همبستگی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشجویان یک دانشگاه در سال تحصیلی 97-1396 بودند. از بین جامعه مذکور با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای و با توجه به جدول مورگان تعداد 373 نفر از دانشجویان به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای اندازه گیری پژوهش شامل پرسش نامه تابآوری کونور و دیویدسون(2003)، پرسشنامه راهبردهای مقابلهای اندلر و پارکر(1990) و پرسشنامه رویدادهای استرس زا بروگا (1990) بود. به منظور بررسی فرضیه های پژوهش از روش همبستگی، رگرسیون چندگانه همزمان و تحلیل مسیر استفاده شد.
نتایج: طبق نتایج بدست آمده بین رویدادهای استرس زا و تاب آوری (01/0>p) و بین راهبرد های مقابلهای با تاب آوری و رویدادهای استرس زا رابطه وجود دارد (01/0>p).
نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده، آموزش راهبردهای مقابله ای میتواند منجر به افزایش تاب آوری شود.
Keywords [Persian]
- راهبردهای مقابله ای
- رویدادهای استرس زا
- تاب آوری