Document Type : research
Authors
1 assistant professor
2 M.Sc. in Psychology, Payame Noor University, Tehran
Abstract
Keywords
Article Title [فارسی]
Authors [فارسی]
هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی تمرینات ساهاجایوگا و یوگای تقویت ذهن بر اضطراب امتحان کودکان دختر دارای اختلال نقص توجه به همراه بیش فعالی با مشکلات گوارشی شهر کرج انجام شده است.
روش: تحقیق موردمطالعه از نوع نیمه آزمایشی به صورت پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل است.جامعه پژوهش شامل کلیه کودکان دختر بیش فعال مبتلا به مشکلات گوارشی 10 تا 13 سال مراجعه کننده به مرکز درمانی در کرج که تمایل به شرکت در مطالعه داشتند. با در نظر گرفتن معیارهای ورودی و خروجی تعداد 30 نفرانتخاب و در 3 گروه (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه تشخیص اختلال بیش فعالی به همراه نقص توجه سواری وپرسشنامه ی اضطراب امتحان ابوالقاسمی بود. مداخلهها در هشت جلسه صورت پذیرفت و آزمودنیها قبل و بعد از مداخلهها نیز با آزمون اضطراب امتحان مورد بررسی قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج پژوهش حاضرپس از جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها بوسیله ی آزمون تحلیل کوواریانس نشان می دهد که تمرینات ساهاجایوگا و یوگای تقویت ذهن به طور معناداری (در سطح p < 0/05) فرض موثر بودن جلسات اجرا شده را تایید می کنند. به عبارتی پس از مداخله تکنیک ساهاجایوگا، حدود 98% و بعد از اجرای یوگای تقویت ذهن حدود 94% تغییر در متغیر وابسته ناشی از تغییر در متغیر مستقل می باشد. در واقع میتوان گفت که آموزش ساهاجایوگا و یوگای تقویت ذهن بر میزان کاهش اضطراب امتحان این دسته ازکودکان اثربخش است.
نتیجه گیری: مجموع یافتهها حاکی ازآن است که آموزش های مبتنی بر تکنیکهای یوگا، تأثیر مثبتی بر کاهش اضطراب امتحان کودکان مبتلا به نقص توجه و بیش فعالی همراه با مشکلات گوارشی دارد. بنابراین توصیه می شود که در جهت بهبود مشکلات اضطرابی و گوارشی کودکان ADHD ، این روش در مراکز درمانی استفاده شود.
Keywords [فارسی]