eng
Payame Noor University
Iranian Journal of Health Psychology
2783-2686
2783-2694
2020-03-01
3
1
9
18
10.30473/ijohp.2020.53480.1090
6887
پژوهشی
The Effectiveness of Painting Therapy on Emotional-Behavioral Problems of Children with Cancer
بررسی اثربخشی نقاشی درمانی بر مشکلات هیجانی-رفتاری کودکان دارای سرطان
seyedeh shahrzad hejri
sh.30269@yahoo.com
1
shahla pakdaman
pakdaman.shahla@gmail.com
2
saeed ghanbari
s_ghanbari@sbu.ac.ir
3
seddighe mirzaei
s_mirzaei67@ymail.com
4
Master of Clinical Psychology for Children and Adolescent-shahid beheshti university
associate professor in psychology at Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
Assistant Professor of Counseling, Shahid Beheshti University of Tehran, Iran
PhD student in Psychology, Shahid Beheshti University of Tehran, Iran
Objective: This study aimed to determine the effectiveness of painting therapy in reducing emotional- behavioral problems (internalized problems: anxious - depressed, withdrawn-depressed, somatic complaints, and externalized problems: aggressive behavior and rule-breaking behavior) of Children with cancer. Method: The research design was quasi-experimental with a pretest-posttest and control group with follow-up. Using targeted sampling, 40children (6 to 12-year-old) with cancer, whose score on the Child Behavior Check List (CBCL) was one standard deviation above average, was selected and randomly divided into two groups of experiment (n = 20) and control (n = 20), but due to the drop in the number of subjects, it decreased to 31 (16 experimental group and 15 control group). The painting program was performed on the experimental group in the form of 8 two-hour sessions. To analyze the data, the mixed variance analysis method was used. Results: The results showed that although the overall score of the internalized and externalized problems was significantly reduced, painting therapy didn’t affect the somatic complaints (of internalized problems) and the rule-breaking behavior (of externalized problems). Conclusions: The results showed that painting therapy can be an effective way to reduce the emotional-behavioral problems of children with cancer. Therefore the findings of this study can have preventive clinical applications.
هدف: پژوهش حاضر به منظور تعیین اثربخشی نقاشی درمانی بر کاهش مشکلات هیجانی رفتاری (مشکلات درونی سازی شده : اضطراب – افسردگی، گوشه گیری – افسردگی، شکایات جسمانی، و مشکلات برونی سازی شده: رفتارپرخاشگرانه و رفتارقانون شکنانه) کودکان دارای سرطان انجام شد. روش: طرح پژوهش شبه آزمایشی با پیش آزمون – پس آزمون و گروه گواه همراه با پیگیری بود. با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، تعداد 40 نفر از کودکان 6 تا 12 ساله مبتلا به سرطان بخش آنکولوژی بیمارستان افضلی پور شهر کرمان که در پرسشنامه فهرست رفتاری کودک (CBCL) نمره آنها یک انحراف معیار بالاتر از میانگین بود به عنوان نمونه اصلی پژوهش انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (n=20)و گواه (n=20) قرار گرفتند؛اما بر اثر افت آزمودنی تعداد به 31 نفر (16نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه گواه) کاهش یافت و برنامه نقاشی درمانی در قالب 8 جلسه 2 ساعته بر روی آنها اجرا شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل واریانس آمیخته استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد اگرچه نمره کلی مقیاس مشکلات درونی سازی شده و مشکلات برونی سازی شده به طور معناداری کاهش یافت اما نقاشی درمانی بر زیر مقیاس های شکایات جسمانی (از مشکلات درونی سازی شده) و رفتارقانون شکنانه (از مشکلات برونی سازی شده) اثر معناداری نداشت. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که نقاشی درمانی می تواند روشی کارآمد برای کاهش مشکلات هیجانی – رفتاری کودکان مبتلا به سرطان باشد. یافته های این پژوهش می تواند کاربردهای پیشگیرانه بالینی داشته باشد.
https://ijohp.journals.pnu.ac.ir/article_6887_ec75464766fa2c84b96b03e62ea81e43.pdf
Painting Therapy
Emotional-Behavioral Problems
Internalized Problems
Externalized Problems
cancer
نقاشی درمانی
مشکلات هیجانی - رفتاری
مشکلات درونی سازی شد
مشکلات برونی سازی شده
سرطان
eng
Payame Noor University
Iranian Journal of Health Psychology
2783-2686
2783-2694
2020-03-01
3
1
19
30
10.30473/ijohp.2020.53617.1093
6888
پژوهشی
Anxiety and Depression among Tertiary Level Students in Bangladesh during COVID-19 Outbreak
Anxiety and Depression among Tertiary Level Students in Bangladesh during COVID-19 Outbreak
Abu Hasanat Mohammad Kishowar Hossain
ahmkhossain@du.ac.bd
1
Helal Uddin Ahmed
soton73@gmail.com
2
Reun Tanzin Oshru
reuntanzin@gmail.com
3
MD Yeasir Yunus
yeasir.yunus@gmail.com
4
Department of Population Sciences, Faculty of Social Sciences, University of Dhaka, Dhaka, Bangladesh
Child Adolescent & Family Psychiatry, National Institute of Mental Health, Dhaka, Bangladesh
Department of Population Sciences, Faculty of Social Sciences, University of Dhaka, Dhaka, Bangladesh
Department of Population Sciences, Faculty of Social Sciences, University of Dhaka, Dhaka, Bangladesh
Objective: This study aimed to find out anxiety and depression among tertiary level students in Bangladesh during COVID-19 outbreak. Method: The online survey design was used in this study. To measure anxiety and depression, the Generalized Anxiety Disorder-7 (GAD-7) and Patient Health Questionnaire-9 (PHQ-9) scales were used. Binary logistic regression was performed to assess the impact of several factors on the likelihood that respondents would report that they had a problem with anxiety and depression. Results: The strongest predictor of binary logistic regression of reporting anxiety was gender (OR: 2.848; 95% CI; 1.836-4.417; p < .001) indicating female students had about 2.9 times more likely to report anxiety than male students controlling for all other factors. The duration of using social media (OR: 0.567; 95% CI; 0.329-0.978; p < 0.05) was also affecting the level of anxiety of the students. Depression was getting affected by the present living place (OR: 0.507; 95% CI; 0.316-0.814; p=.005). Conclusion: This study showed that students were having different level of anxiety and depression. Gender, the present living place and the duration of using social media were the significant factors for anxiety disorder. Depression was also getting affected by the present living place and the duration of using social media.
Objective: This study aimed to find out anxiety and depression among tertiary level students in Bangladesh during COVID-19 outbreak. Method: The online survey design was used in this study. To measure anxiety and depression, the Generalized Anxiety Disorder-7 (GAD-7) and Patient Health Questionnaire-9 (PHQ-9) scales were used. Binary logistic regression was performed to assess the impact of several factors on the likelihood that respondents would report that they had a problem with anxiety and depression.Results: The strongest predictor of binary logistic regression of reporting anxiety was gender (OR: 2.848; 95% CI; 1.836-4.417; p < .001) indicating female students had about 2.9 times more likely to report anxiety than male students controlling for all other factors. The duration of using social media (OR: 0.567; 95% CI; 0.329-0.978; p < 0.05) was also affecting the level of anxiety of the students. Depression was getting affected by the present living place (OR: 0.507; 95% CI; 0.316-0.814; p=.005). Conclusion: This study showed that students were having different level of anxiety and depression. Gender, the present living place and the duration of using social media were the significant factors for anxiety disorder. Depression was also getting affected by the present living place and the duration of using social media.
https://ijohp.journals.pnu.ac.ir/article_6888_23e55c5fff1202a4a1bec39f17d549fe.pdf
Anxiety
Depression
COVID-19
Bangladesh
students
Anxiety
Depression
COVID-19
Bangladesh
students
eng
Payame Noor University
Iranian Journal of Health Psychology
2783-2686
2783-2694
2020-03-01
3
1
31
42
10.30473/ijohp.2020.53288.1087
6889
پژوهشی
Emotional Deregulation, Dissociative Experiences and Cognitive Failures in Individuals with and without Posttraumatic Stress Symptoms
بدتنظیمی هیجانی، اجتناب تجربه ای و نارسایی های شناختی در افراد با و بدون علایم استرس پس از سانحه
mina taherifard
m.taherifard70@gmail.com
1
azar kiamarsi
a.kiamarsi52@gmail.com
2
abbas abolghasemi
abolghasemi_44@yahoo.com
3
bahar aliyan
taherifard70@yahoo.com
4
دانشگاه آزاد اردبیل
دالنشگاه گیلان
دانشگاه الزهرا
abstract Objective: Studies have found that PTSD patients are more likely to experience various physical and mental health problems. This study was conducted to compare emotional deregulation, dissociative experiences and cognitive failures in persons with and without post-traumatic stress symptoms (PTSS). Method: This research was causal–comparative. The sample consisted of 150 persons with and without PTSS (75 in each group) referring to forensic medicine centers of Ardabil city. The subjects were selected via convenient sampling method. Cognitive Emotion Regulation Questionnaire-Short Form (CERQ-SF), Dissociative Experiences Scale (DES), Cognitive Failures Questionnaire (CFQ), and Impact of Event Scale-Revised (IES-R) were utilized for data collection. Results: Multivariate analysis of variance showed that mean scores of emotional deregulation, dissociative experiences, and cognitive failures were significantly higher in persons with PTSS (p < 0.01). Conclusion: The findings indicated that modifying dissociative experiences and cognitive failures, and enhancing emotional regulation skills may help to mitigate posttraumatic stress symptoms.. keyword
هدف: مطاعات نشان داده اند که در مقایسه با افراد بدون اختلال استرس پس از سانحه، افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه تعداد بیشتری از مشکلات سلامت جسمی و روحی را تجربه می کنند . هدف از این تحقیق مقایسه بدتنظیمی هیجانی ، اجتناب تجربه ای و نارسایی های شناختی در افراد دارای و بدون علائم استرس پس از آسیب (PTSS) بود. روش: این پژوهش یک مطالعه علی- مقایسهای است. نمونه مورد مطالعه شامل افراد آسیب دیده با و بدون PTSS (در هر گروه 75 نفر) در مراکز پزشکی قانونی شهرستان اردبیل بود. همه افراد براساس نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان- فرم کوتاه (CERQ-SF) ، مقیاس اجتناب تجربه ای (DES) ، پرسشنامه نارسایی شناختی (CFQ) و مقیاس تاثیر حادثه (IES-R) استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که میانگین راهبردهای تنظیم هیجانی منفی ، اجتناب تجربه ای و نارسایی های شناختی در افراد مبتلا به PTSS به طور معنی داری بیشتر است. نتیجه گیری: یافته ها حاکی از آن است که تغییر اجتناب تجربه ای و نارسایی های شناختی و افزایش مهارت های تنظیم هیجانی می تواند نقش مهمی در بهبود PTSS در آینده داشته باشد.
https://ijohp.journals.pnu.ac.ir/article_6889_a3b3d982fef19df56ec8f6ca0a2119b6.pdf
Emotional Deregulation
Dissociative Experiences
Cognitive Failure
Posttraumatic Stress Symptoms
بدتنظیمی هیجانی
اجتناب تجربه ای
نارسایی شناختی
علایم استرس پس از آسیب
eng
Payame Noor University
Iranian Journal of Health Psychology
2783-2686
2783-2694
2020-03-01
3
1
43
52
10.30473/ijohp.2020.48339.1057
6893
پژوهشی
Comparison of Quality of Life and Mental Well-Being in Myocardial Infarction Patients and Healthy People
مقایسه کیفیت زندگی و بهزیستی روانشناختی بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکاردیال با افراد سالم
Golnaz Rasoolzadegan
ksh_soltanzadeh@yahoo.com
1
mozhgan Agah heris
agah.mojgan@yahoo.com
2
Shahrokh Karbalai Saleh
saleh6948@tums.ac.ir
3
Objective: Quality of life and mental well-being are some of the issues that can play an important role in the disease and its treatment. The purpose of this study was to compare the quality of life and mental well-being of myocardial infarction patients and healthy people. Methods: This is a causal-comparative study with parallel groups. The statistical population of this study was all myocardial infarction patients in Sina hospital in Tehran in 2019. 69 myocardial infarction patients and 72 healthy people were selected by the available sampling method. Data collected to use the Quality of Life Questionnaire (QoL, SF-36) and Psychological Wellbeing Scale (PWB). Data were analyzed by descriptive statistical methods, Mann-Whitney U test, and one-way variance analysis (ANOVA).Results: In terms of quality of life, healthy people were at a higher level compared with patients (F=49.90, P<0.05), but the score of total quality of life by sex was not significant in healthy and patient groups (F=1.74, P>0.05). Also, the dimensions of mental well-being were higher in healthy subjects than in myocardial infarction patients (F=4.41, P<0.05) and there was no difference between the two sexes (F=0.01, P>0.05).Conclusion: Myocardial infarction patients have a lower quality of life and subjective well-being than healthy people. Based on the results, it is necessary to pay more attention to two variables quality of life and subjective well-being in the design of interventions to reduce the psychological problems, patients with MI.
سابقه و هدف: کیفیت زندگی و بهزیستی ذهنی یکی از مسائلی است که میتواند در ابتلاء به بیماریها و درمان آنها نقش مهمی داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه کیفیت زندگی و بهزیستی ذهنی در بیماران قلبی- عروقی و همتایان سالم انجام شد.مواد و روشها: این پژوهش از نوع علی- مقایسهای با گروههای موازی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه افراد مبتلا به بیماریهای قلبی- عروقی و سکته قلبی بیمارستان سینا شهر تهران در سال 1397 بودند. حجم نمونه این پژوهش به روش نمونهگیری دردسترس، و با توجه به جامعه مورد مطالعه و با استفاده از جدول نمونهگیری مورگان 120 نفر به دست آمد که در 2 گروه 60 نفری به صورت موازی جایگزین شدند. به منظور جمعآوری اطلاعات از دو پرسشنامه کیفیت زندگی 36-SF و بهزیستی ذهنی ریف استفاده شد. اطلاعات جمعآوری شده به کمک روشهای آماری توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و روشهای آماری استنباطی تی دو گروه مستقل و تحلیل واریانس یک متغیره (ANOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: در ابعاد کیفیت زندگی افراد سالم در مقایسه با افراد بیمار در سطح بالاتری قرار داشتند، اما میانگین نمره کل کیفیت زندگی به تفکیک جنسیت در زنان و مردان در دو گروه سالم و بیمار معنادار نبود. همچنین افراد سالم نمره زیرمقیاس سلامت جسمی و سلامت روانی بیشتری نسبت به افراد بیمار داشتند. ابعاد بهزیستی ذهنی نیز در افراد سالم بالاتر از بیماران قلبی- عروقی بود.نتیجهگیری: بیماران قلبی- عروقی نسبت به افراد سالم، کیفیت زندگی و بهزیستی ذهنی پایینتری دارند.
https://ijohp.journals.pnu.ac.ir/article_6893_674c9b52bb0dc551d08d6725f06bc214.pdf
Quality of Life
Patients
myocardial infarction
mental well-being
healthy people
کیفیت زندگی
بیماران با سکته میوکارد
بهزیستی روانشناختی
افراد سالم
eng
Payame Noor University
Iranian Journal of Health Psychology
2783-2686
2783-2694
2020-03-01
3
1
53
60
10.30473/ijohp.2020.53119.1082
6895
پژوهشی
Cohesion in Discourse of Kurdish Elderly with Alzheimer's Disease
انسجام در گفتمان سالمندان کردزبان مبتلا به بیماری آلزایمر
Nima Moshtaghi
2003moshtagh@gmail.com
1
Masoud Dehghan
dehghan_m85@yahoo.com
2
Shahla Raghib doust
sraghibdoust@atu.ac.ir
3
Department of English Language and Linguistics, Faculty of Humanities, Islamic Azad University of Kermanshah, Kermanshah, Iran
گروه زبان و ادبیات انگلیسی و زبان شناسی، دانشکدۀ زبان و ادبیات، دانشگاه کردستان، سنندج، کردستان، ایران
Department of Linguistics, Allameh taba tabaee university
Objective: The use of cohesive devices makes discourse comprehend. However, in the discourse of senile dementia of the Alzheimer's type (SDAT) participants, the lack of the use of cohesive devices hinders effective communication. The present study aims to investigate cohesion in the discourse of SDAT participants. Understanding how these people manage their interactions may lead to suitable approaches for them. Method: The methodology of this quantitative research was ex post facto type. The present study has been performed in one of the nursing home in Kermanshah in 2019. And also, the statistic population of this study included 20 participants (10 SDAT participants and 10 normal elderly participants (NE)) who were matched based on age (63-75 years old), gender, illiteracy, and Kurdish language (Kalhori dialect) speaker. To determine the severity of dementia, the Clinical Dementia Rating Scale (CDR) was performed. Then, the collected interviews were transcribed and coded. The data were analyzed based on Halliday and Hasan's theory (1976) and independent t-test was used to obtain the statistic results. Results: The findings indicate significant differences between groups using grammatical cohesive devices, such as reference (p=0.006), conjunction (p=0.004), ellipsis (p=0.007), and substitution (p=0.426) and lexical cohesive devices such as the same word (p=0.006), synonym (p=0.012), superordinate (p=0.001), general word (p=0.002), and collocation (p=0.387). Conclusion: The results show that grammatical and lexical cohesive devices are used less in the discourse of SDAT Kurdish speakers. However, in the discourse of both SDAT and NE groups, grammatical cohesive devices have more frequency than lexical cohesive devices.
چکیده هدف: استفاده از ابزارهای انسجام باعث درک بیشتر گفتمان میشود. اما در گفتمان بیماران مبتلابه زوال عقل نوع آلزایمر (SDAT)، کاهش استفاده از این ابزارها سبب عدم برقراری ارتباط مؤثر میشود. ازاینرو، این پژوهش به بررسی ابزارهای انسجام در گفتمان این بیماران پرداخته است. درک بهتر اینکه چگونه این افراد تعاملات را مدیریت میکنند ممکن است منجر به رویکردهای مناسب برای آنها باشد روش:روش تحقیق این پژوهش، کمی و از نوع علی- مقایسهای بوده و در یکی از سرای سالمندان کرمانشاه در سال 1398 انجام گرفته است. همچنین، جامعۀ آماری این پژوهش، شامل 20 نفر در دو گروه (10 نفر بیمار و 10 نفر سالم) بودند که به لحاظ سن(75-63)، جنسیت، بیسواد و کٌردزبانبودن همتا شدند. برای تعیین میزان زوال عقل، آزمون تعیین سطح کارکرد حافظه (CDR) اجرا شد. سپس گفتگوها آوانگاری و کدگذاری شدند و دادهها بر اساس نظریۀ هلیدی و حسن (1976) مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج آماری با استفاده از آزمون تی مستقل به دست آمد. یافتهها: یافتههای پژوهش میزان استفاده از ابزارهای انسجام دستوری ارجاع (006/0. p=) ، پیوند (004/0=p) ، حذف (007/0=p) و جایگزینی (426/0=p) و ابزارهای انسجام واژگانی همانی (006/0=p) ، ترادف معنایی (012/0=p) ، شامل (001/0=p) ، واژه عام (002/0=p) و همایی (387 /0=p) بین دو گروه را متفاوت نشان میدهد. نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد که در گفتمان بیماران آلزایمری کُردزبان، ابزارهای انسجامی دستوری و واژگانی به میزان کمتری مورداستفاده قرار میگیرند، اگرچه در گفتمان هر دو گروه سالم و بیمار میزان استفاده از ابزارهای انسجام دستوری بهمراتب از فراوانی بیشتری نسبت به انسجام واژگانی برخوردار است.
https://ijohp.journals.pnu.ac.ir/article_6895_f389c0aad76637a874aa7936ac9f2691.pdf
Clinical linguistics
Discourse Impairing
Alzheimer's Disease
lexical cohesion
Grammatical cohesion
زبان شناسی بالینی
اختلال گفتمان
بیماری آلزایمر
انسجام واژگانی
انسجام دستوری
eng
Payame Noor University
Iranian Journal of Health Psychology
2783-2686
2783-2694
2020-03-01
3
1
61
70
10.30473/ijohp.2020.50883.1069
6892
پژوهشی
The effectiveness of acceptance and commitment therapy on mental health, hopefulness and meaningfulness in people with cardiovascular disease
اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر سلامت روان، امیدواری و معناجویی در بیماران قلبی عروقی
Sayed Mostafa Abdollahi
mostafaabdellahi@yahoo.com
1
Amin Rafiepoor
rafiepoor@pnu.ac.ir
2
Mehrdad Sabet
mehrdadsabet@yahoo.com
3
Ph.D Candidate, Department of health psychology, Kish International Branch, Islamic Azad University, Kish Island, Iran
Faculty of psychology and educational sciences
Department of Psychology, Roudehen Branch, Islamic Azad University, Roudehen, Iran.
Background and Aim: Considering the possible role of psychological factors in the process of cardiovascular disease and also the fact that these factors interact with biological agents to produce effects on cardiovascular disease, the present study aimed at evaluation of the effectiveness of acceptance and commitment therapy on mental health, hopefulness and meaningfulness in people with cardiovascular disease. Materials and Methods: The present study was an applied one and was done as pre-test, post-test and control group. The study population included all cardiovascular patients who were referred to Isfahan Cardiovascular Research Center between January to March 2017 and had a history of myocardial infarction or open heart surgery in the last month. The study sample consisted of 30 patients with cardiovascular disease who were willing to participate in the study and met the inclusion criteria. The subjects were randomly assigned to the case and control groups (each group consisting of 15 subjects). Data were obtained using Snyder Hope Questionnaire, Meaning-seeking Questionnaire, and General Health Questionnaire and analyzed by repeated measure ANOVA and SPSS software. Results: The results showed that analysis of variance was significant for intragroup factor (time). For the intergroup factor, only significant variables were found for somatic symptoms and social dysfunction and were not significant for the other variables. The results of the present study indicate that time effect alone is significant regardless of group effect. The interaction of group and time was also significant (F = 12.84, df = 2) and its effect was reported 0.50. Conclusions: Overall, the findings of this study showed that acceptance and commitment based therapy is effective on mental health, hope and Meaning-seeking in Patients with Cardiovascular Diseases.
Background and Aim: Considering the possible role of psychological factors in the process of cardiovascular disease and also the fact that these factors interact with biological agents to produce effects on cardiovascular disease, the present study aimed at evaluation of the effectiveness of acceptance and commitment therapy on mental health, hopefulness and meaningfulness in people with cardiovascular disease.Materials and Methods: The present study was an applied one and was done as pre-test, post-test and control group. The study population included all cardiovascular patients who were referred to Isfahan Cardiovascular Research Center between January to March 2017 and had a history of myocardial infarction or open heart surgery in the last month. The study sample consisted of 30 patients with cardiovascular disease who were willing to participate in the study and met the inclusion criteria. The subjects were randomly assigned to the case and control groups (each group consisting of 15 subjects). Data were obtained using Snyder Hope Questionnaire, Meaning-seeking Questionnaire, and General Health Questionnaire and analyzed by repeated measure ANOVA and SPSS software.Results: The results showed that analysis of variance was significant for intragroup factor (time). For the intergroup factor, only significant variables were found for somatic symptoms and social dysfunction and were not significant for the other variables. The results of the present study indicate that time effect alone is significant regardless of group effect. The interaction of group and time was also significant (F = 12.84, df = 2) and its effect was reported 0.50.Conclusions: Overall, the findings of this study showed that acceptance and commitment based therapy is effective on mental health, hope and Meaning-seeking in Patients with Cardiovascular Diseases.
https://ijohp.journals.pnu.ac.ir/article_6892_dc0b6a82f0a9733f9a25ee2ea51e40aa.pdf
Acceptance and Commitment Therapy
Mental Health
Cardiovascular disease
Hope
Acceptance and Commitment Therapy
Mental Health
Cardiovascular disease
Hope
eng
Payame Noor University
Iranian Journal of Health Psychology
2783-2686
2783-2694
2020-03-01
3
1
71
78
10.30473/ijohp.2020.37408.1008
6890
پژوهشی
Effectiveness of problem-solving skills training on happiness degree in addicts to methamphetamine
اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله بر شادکامی معتادین به مت آمفتامین
Biuok Tajeri
btajeri@yahoo.com
1
leya anoosheh
2
maryam asadi
3
sajad Bahadoran
4
Mandana shaban
5
Saideh Ghobadpour
6
samad valizade
7
health , clinical
Objectives: One of the major complaints of addicts in withdrawal period is their malady and boredom. This study aims to examine the effectiveness of problem solving skills on happiness of addicts to methamphetamine in Tehran city. Method: Using a semi-experimental design and multistage cluster sampling method, 36 addicts were randomly selected and assigned to the experimental and control groups. Both groups filled Oxford Happiness Questionnaire in the pre-test, posttest and after three-month follow up. The participants of the experimental group were taught problem solving skills. Covariance and variance analysis with repeated measurement of Bonn-Ferny test were conducted to analyze the data. Result: Considering the presence of ETA square (0.28), it can be concluded that the experimental intervention led to changes in the treatment group that resulted in 0.28 total changes due to the intervention. We can say that with 99% confidence, there is a statistically significant difference between the mean of the study groups in the three intervention stages. Conclusion: Training problem solving skills is effective in increasing happiness level of addicts to methamphetamine. Keywords: problem solving skills, happiness, methamphetamine, addicts
هدف: یکی از شکایت های اصلی معتادین در حال ترک اعتیاد، کسالت و ملالت است و این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارت حل مسئله بر افزایش شادکامی معتادین تحت درمان شهر تهران صورت گرفت. روش: با استفاده از یک طرح شبه آزمایشی، با روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای، تعداد 36 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای داده شدند. هر دو گروه قبل و بعد از مداخله و پیگیری سه ماهه با آزمون شادکامی آکسفورد مورد اندارهگیری قرار گرفتند. آزمودنیهای گروه آزمایش تحت آموزش مهارت حل مسئله قرار گرفتند. نتایج با تحلیل کوواریانس، تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون بن فرنی مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: با ملاحظه مجذور اتا(28/0)، سطح شادکامی گروه آزمایشی که از آموزش مهارت برخوردار بودند، پس از شرکت در درمان افزایش نشان داد. میتوان نتیجه گرفت که مداخله آزمایشی منجر به تغییراتی در گروه آزمایش شده که 28/0 کل تغییرات ناشی از عمل آزمایشی بوده است و با اطمینان 99% بین میانگینهای گروه آزمایشی در سه مرحله اندازهگیری یا مراحل مداخله تفاوت آماری معناداری وجود دارد. نتیجهگیری: میتوان نتیجه گرفت آموزش مهارت حل مسئله موثر بوده و سطح شادکامی گروه آزمایشی که از آموزش مهارت برخوردار بودند، پس از شرکت در درمان تغییر مثبت نشان داده است. بیوک تاجری، لیلا انوشه، مریم اسدی، سجاد بهادران، ماندانا شعبان، سعیده قبادپور، صمد ولی زاده خواجه شاهی
https://ijohp.journals.pnu.ac.ir/article_6890_97dfad45b5094e31cae3c1babb098759.pdf
Problem-Solving Skills
happiness
methamphetamine
مهارت حل مسئله
شادکامی
مت آمفتامین
eng
Payame Noor University
Iranian Journal of Health Psychology
2783-2686
2783-2694
2020-03-01
3
1
79
90
10.30473/ijohp.2020.46936.1048
6891
پژوهشی
The role of social support in suppressing the effect of job stress on personality traits
نقش حمایت اجتماعی در فرونشاندن اثر استرس شغلی بر صفات شخصیتی
abbas roozbehani
aroozbehani@yahoo.com
1
Morteza Tarkhan
mttmaster20@yahoo.com
2
Ahmad Alipour
alipor@pnu.ac.ir
3
Majid Saffarinia
m.saffarinia@yahoo.com
4
phD student , Department of Psychology, PNU university,Tehran,Iran
Associate professor of Psychology.Department of Psychology, PNU University . Tehran, Iran
Professor of Psychology.Department of Psychology, PNU University . Tehran, Iran
Associate professor of Psychology.Department of Psychology, PNU University . Tehran, Iran
Objective: the present study aimed at studying the relationship between job stress and personality traits and also if the effect of job stress on personality traits was moderated by social support. Method: The populations consisted of offshore personnel working in Iranian Offshore Oil Company (IOOC) in Kharg Island. 234 participants using convenience sampling answered three questionnaires (job stress, very brief NEO-form, and perceived social support of family-scale). Four main hypotheses using structural equation analysis were examined. Results: The findings showed a predictive effect between the personality traits and job stress except for openness to experience such that job stress had an increasing effect on neuroticism and a decreasing effect on extraversion, agreeability, and conscientiousness. Social support, on the other hand, as a moderator decreased the effects of job stress on personality traits except for openness to experience, extraversion, and agreeability such that it decreased neuroticism and increased conscientiousness. Conclusion: the results generally revealed the predictive effects of job stress on personality traits and showed that social support, as a buffer, can reduce the effects of job stress on personality traits. The results were discussed based on the existing models on personality changes.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه استرس شغلی با ویژگیهای شخصیتی و همچنین تأثیر استرس شغلی بر ویژگیهای شخصیتی با میانجیگری حمایت اجتماعی انجام شده است. روش: جامعه آماری شامل پرسنل فراساحل شاغل در شرکت نفت فلات قاره ایران (IOOC) در جزیره خارگ بود. 234 شرکت کننده از طریق نمونه گیری در دسترس ، به سه پرسشنامه پاسخ دادند (استرس شغلی ، فرم بسیار کوتاهی NEO و حمایت اجتماعی ادراک شده از مقیاس خانواده). چهار فرضیه اصلی با استفاده از تحلیل معادلات ساختاری مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها: یافته ها نشان داد که بین ویژگی های شخصیتی و استرس شغلی به جز باز بودن به تجربه ، رابطه پیش بینی کننده وجود دارد به گونه ای که استرس شغلی بر نوروتیزم اثر فزاینده و بر برون گرایی ، توافق و وظیفه شناسی اثر کاهنده دارد. از طرف دیگر ، حمایت اجتماعی به عنوان یک تعدیل کننده می تواند اثرات استرس شغلی بر روی صفات شخصیتی بجز باز بودن در تجربه ، برونگرایی و توافق را کاهش دهد به گونه ای که می تواند نوروتیزم را کاهش داده و وظیفه شناسی را افزایش دهد. نتیجه گیری: نتایج به طور کلی تأثیر استرس شغلی بر ویژگیهای شخصیتی را نشان داد و نشان داد که حمایت خانواده به عنوان یک محافظ می تواند اثرات استرس شغلی بر ویژگیهای شخصیتی را کاهش دهد. نتایج بر اساس مدلهای موجود در زمینه تغییرات شخصیت مورد بحث قرار گرفت.
https://ijohp.journals.pnu.ac.ir/article_6891_1d043cdaf62dd114258703ccba1b6a84.pdf
Job stress
personality traits
Stress Suppression
Social Support
occupational health psychology
استرس شغلی
صفات شخصیتی
فرونشاندن استرس
حمایت اجتماعی
روانشناسی سلامت شغلی
eng
Payame Noor University
Iranian Journal of Health Psychology
2783-2686
2783-2694
2020-03-01
3
1
91
98
10.30473/ijohp.2020.53999.1101
6896
پژوهشی
Effectiveness of Emotionally-Focused Therapy on Depression of Patients with Coronary Heart Disease
اتر بخشی درمان هیجان محور بر افسردگی در بیماران کرونر قلبی
shahnaz Gili
gilishahnaz03@gmail.com
1
seyed abbas haghayegh
abbas_haghayegh@yahoo.com
2
vahid sadeghifiroozabadi
vsadeghi@gmail.com
3
alireza alizadehghavidel
aaghavidel@gmail.com
4
hasan rezayijamalooyi
h_rezayi@gmail.com
5
islamic asad university of najafabad
islamic azad university of najafabad
shahid beheshti university of tehran
Iran University of Medical Sciences
islamic azad university of najafabad
Introduction: The present study was conducted with the aim of examining the effectiveness of Emotionally Focused Therapy (EFT) on depression of heart disease patients in Tehran city in 2019. Method: The research method was semi-experimental with pretest-posttest and control group. The statistical population of the study consisted of all heart disease patients in Tehran city, among whom 30 individuals were selected through available sampling method and randomly assigned to experimental and control groups (15 in each group). The experimental group received Emotionally Focused Therapy training in nine 60-minute sessions, and the control group remained in the waiting list. The research instrument was depression questionnaire (Beck, Steer & Braun,1996) which was conducted in two stages of pretest and posttest. The analysis was performed through SPSS v24 in two descriptive and inferential statistical sections. Results: The results indicated that intervention used in this study could significantly decrease depression in heart disease patients (p˂0.05). Conclusion: Based on the results of this research, Emotionally Focused Therapy can be an effective intervention in reducing depression in heart disease patients.
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی درمان هیجان مدار برافسردگی بیماران قلبی شهر تهران در سال 1398 انجام شد. روش: روش تحقیق حاضر نیمه تجربی است و برای جمعآوری دادهها از طرح پیشآزمون-پسآزمون (دوگروهی) با یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه بیماران قلبی شهر تهران تشکیل دادند که از بین آنها، 30نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش (هر گروه 15 نفر) و یک گروه کنترل (15 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش درمان هیجان مدار 9 جلسه 60 دقیقهای و گروه تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه ای 5 جلسه 20 دقیقهای تحت آموزش قرار گرفتند و گروه کنترل در لیست انتظار ماندند. . یافتهها: یافتهها نشان داد که هر دو مداخله به کار رفته در این پژوهش میتوانند بهطور معناداری اضطراب و افسردگی بیماران قلبی را بهبود بخشیدند (05/0p < )، با این تفاوت که مداخله مبتنی بر درمان هیجان مدار دارای تأثیر بیشتری بر اضطراب و افسردگی بیماران قلبی بود. به علاوه درمرحله پسآزمون-پیگیری تفاوت معنیدار مشاهده شد(05/0p < ) که بیانگر پایداری تغییرات مداخله است. نتیجهگیری: بر اساس نتایج این پژوهش، درمان هیجان مداربر افسردگی بیماران قلبی داشت.
https://ijohp.journals.pnu.ac.ir/article_6896_6b5d40d92301eb737365567fd8fddaf5.pdf
Emotion-focused therapy
Depression
Emotionally Focused Therapy
Coronary Heart Disease
افسردگی
درمان هیجان مدار
بیماری عروق کرونر قلبی
eng
Payame Noor University
Iranian Journal of Health Psychology
2783-2686
2783-2694
2020-03-01
3
1
99
108
10.30473/ijohp.2020.52952.1076
6894
پژوهشی
The Effectiveness of Sahajaoga and Yoga Mind Strengthening Training in Reducing Children's ADHD Test Anxiety with Gastrointestinal Problems
اثربخشی آموزش ساهاجایوگا و یوگای تقویت ذهن در کاهش اضطراب امتحان کودکان دارای ADHD با مشکلات گوارشی
parvin mirzaei
dr.pmirzaie@gmail.com
1
parisa mostafanejhad
parisa.mostafanezhad70@gmail.com
2
assistant professor
M.Sc. in Psychology, Payame Noor University, Tehran
Objective: The present study was conducted to investigate the effectiveness of Sahajaoga and Mind Strengthening Yoga exercises on the anxiety test of female children with attention deficit hyperactivity disorder with gastrointestinal problems in Karaj. Method: The study is semi-experimental in the form of pre-test-post-test with the control group. . According to the input and output criteria, 30 people were selected and divided into 3 groups (two experimental groups and one control group). Data collection tool was a questionnaire for diagnosing hyperactivity disorder along with attention deficit disorder and Abolghasemi exam anxiety questionnaire. The interventions took place in eight sessions and the subjects were examined before and after the interventions with the test anxiety test. Results: The results of the present study, after collecting and analyzing the data by covariance analysis test, show that Sahajayoga and Mind Strengthening Yoga exercises significantly (at p <0.05) confirm the assumption that the sessions performed were effective. . In other words, after the intervention of Sahajayoga technique, about 98% and after the implementation of mind strengthening yoga, about 94% of the change in the dependent variable is due to the change in the independent variable. In fact, the Sahajaoga and Mind Strengthening Yoga training is effective in reducing the anxiety test of this group of children. Conclusion: The overall findings suggest that yoga-based training has a positive effect on reducing anxiety in children with attention deficit hyperactivity disorder and gastrointestinal problems. Therefore, it is recommended to use this method in medical centers to improve the anxiety and digestive problems of children with ADHD.
هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی تمرینات ساهاجایوگا و یوگای تقویت ذهن بر اضطراب امتحان کودکان دختر دارای اختلال نقص توجه به همراه بیش فعالی با مشکلات گوارشی شهر کرج انجام شده است. روش: تحقیق موردمطالعه از نوع نیمه آزمایشی به صورت پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل است.جامعه پژوهش شامل کلیه کودکان دختر بیش فعال مبتلا به مشکلات گوارشی 10 تا 13 سال مراجعه کننده به مرکز درمانی در کرج که تمایل به شرکت در مطالعه داشتند. با در نظر گرفتن معیارهای ورودی و خروجی تعداد 30 نفرانتخاب و در 3 گروه (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه تشخیص اختلال بیش فعالی به همراه نقص توجه سواری وپرسشنامه ی اضطراب امتحان ابوالقاسمی بود. مداخلهها در هشت جلسه صورت پذیرفت و آزمودنیها قبل و بعد از مداخلهها نیز با آزمون اضطراب امتحان مورد بررسی قرار گرفتند. یافتهها: نتایج پژوهش حاضرپس از جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها بوسیله ی آزمون تحلیل کوواریانس نشان می دهد که تمرینات ساهاجایوگا و یوگای تقویت ذهن به طور معناداری (در سطح p < 0/05) فرض موثر بودن جلسات اجرا شده را تایید می کنند. به عبارتی پس از مداخله تکنیک ساهاجایوگا، حدود 98% و بعد از اجرای یوگای تقویت ذهن حدود 94% تغییر در متغیر وابسته ناشی از تغییر در متغیر مستقل می باشد. در واقع میتوان گفت که آموزش ساهاجایوگا و یوگای تقویت ذهن بر میزان کاهش اضطراب امتحان این دسته ازکودکان اثربخش است. نتیجه گیری: مجموع یافتهها حاکی ازآن است که آموزش های مبتنی بر تکنیکهای یوگا، تأثیر مثبتی بر کاهش اضطراب امتحان کودکان مبتلا به نقص توجه و بیش فعالی همراه با مشکلات گوارشی دارد. بنابراین توصیه می شود که در جهت بهبود مشکلات اضطرابی و گوارشی کودکان ADHD ، این روش در مراکز درمانی استفاده شود.
https://ijohp.journals.pnu.ac.ir/article_6894_b4f4738137fba2450271b2be2b581dc4.pdf
Sahajayauga
Mind Strengthening Yoga
Exam anxiety
Attention deficit hyperactivity disorder
Gastrointestinal Problems
ساهاجایوگا
یوگای تقویت ذهن
اضطراب امتحان
اختلال نقص توجه به همراه بیش فعالی
مشکلات گوارشی
eng
Payame Noor University
Iranian Journal of Health Psychology
2783-2686
2783-2694
2020-03-01
3
1
109
120
10.30473/ijohp.2020.53857.1098
6897
پژوهشی
The Effect of Cognitive- Behavioral Stress Management on Health Locus of Control and Resilience in Patients with Coronary Artery Disease
اثربخشی درمان استرس زدایی شناختی- رفتاری بر کانون کنترل سلامت و تاب آوری در بیماران کرونری قلبی
Farnoosh Rafei
farnoosh.rafeie@yahoo.com
1
Anita Baghdassarians
sarians72@gmail.com
2
Mohammad Hatami
hatami513@gmail.com
3
Islamic Azad University Central Tehran Branch Faculty of Psychology ans Educational Science
Islamic Azad University Central Tehran Branch
Department of Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran
The purpose of the present research was to examine the effect of cognitive-behavioral stress management on health locus of control and resilience in patients with coronary artery disease. This research was quasi-experimental with pre-test, post-test and control group. The statistical population of this research consisted of all patients aged 40-65 years with coronary artery disease who were referred to Kasra Hospital in Tehran in 2019. The sample was 90 patients who were selected from the research population and assigned into the two experimental and control groups. Data were collected using the Multidimensional Health Locus of Control Scale and Resilience Scale. The research data were analyzed using Multivariate analysis of covariance (MANCOVA). The results showed that the cognitive-behavior stress management significantly increased internal health locus of control and resilience in the experimental group (P<0.01). Cognitive-behavioral stress management may lead to a change in one's self-awareness and abilities through cognitive challenge, cognitive error detection and thought replacement, which in turn can increases individual’s sense of containment and cognitive control.
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر درمان استرس زدایی شناختی- رفتاری بر کانون کنترل سلامت و تاب آوری در بیماران کرونری قلبی بود. این پژوهش به شیوه نیمه تجربی و از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری شامل کلیه بیماران 65-40 سال مبتلا به کرونری قلبی بود که در بیمارستان کسری شهر تهران در سال 1398 تحت درمان بودند. نمونه پژوهش 90 بیمار مبتلا به کرونری قلبی بود که از میان بیماران شناسایی و به دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس چندوجهی کانون کنترل سلامت و مقیاس تاب آوری استفاده گردید. نتایج تحلیل کواریانس چند متغیری نشان داد که درمان استرس زدایی شناختی- رفتاری بر ارتقای کانون کنترل درونی و تاب آوری مؤثر بوده است (001/0>P). مدیریت استرس شناختی - رفتاری می تواند از طریق چالش شناختی ، تشخیص خطای شناختی و جایگزینی افکار موجب تغییر در خودآگاهی و توانایی های فرد شود که به نوبه خود می تواند باعث افزایش احساس مهار و کنترل شناختی گردد.
https://ijohp.journals.pnu.ac.ir/article_6897_355dfbe8f2ee53e66c794ceb0b94b58e.pdf
cognitive-behavioral stress management
health locus of control
Resilience
coronary artery disease
درمان استرس زدایی شناختی- رفتاری
کانون کنترل سلامت
تاب آوری
بیماران کرونری قلبی
eng
Payame Noor University
Iranian Journal of Health Psychology
2783-2686
2783-2694
2020-03-01
3
1
121
132
10.30473/ijohp.2020.53390.1089
6898
پژوهشی
The relationship of self-determined motivation with psychological, life, and workplace well-being: A canonical correlation study
رابطه بین انگیزش خودتعیینی با بهزیستی روانشناختی، بهزیستی در زندگی و بهزیستی در محیط کار: یک مطالعه همبستگی کانونی (متعارف)
Nasrin Arshadi
narshadi@scu.ac.ir
1
Noori Kaabomeir
noori.kaabomeir@yahoo.com
2
Prof.Dept. of Psychology-Faculty of Education &amp; Psychology-Shahid Chamran University of Ahvaz-Ahvaz-Iran
Ph.D Student of Psychology, Faculty of Education & Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
Objective: Today, work as a social identity plays an important role in success, health, and well-being. The purpose of this study was to investigate the relationship of self-determined motivation with psychological, life, and workplace well-being. Method: The participants of this study consisted of 246 employees of Marun Oil and Gas Producing Company in Khuzestan in 2020, who were selected by stratified random sampling method. The instruments used in the study were Multidimensional Work Motivation Scale (Gagné et al., 2015), and Employee Well-being Scale (Zheng et al., 2015). Canonical correlation and multiple regression analysis through SPSS-24 were used for data analysis. Results: Findings showed that among the three dimensions of self-determined motivation, autonomous motivation with a structural coefficient of 0.94 and among the components of employee well-being, workplace well-being with a structural coefficient of 0.99, had the maximum relationship with the first canonical variable resulting from independent and dependent variables. According to the results of simultaneous regression analysis, autonomous motivation was the most important predictor for psychological well-being (β=0.45, p=0.000), life well-being (β=0.30, p=0.001), and workplace well-being (β=0.45, p=0.000). Amotivation could predict workplace well-being (β= -0.34, p=0.000). However, controlled motivation could not predict any component of employee well-being. Conclusion: Based on the findings, autonomous motivation was the most important predictor of psychological, life, and workplace well-being. Therefore, it is recommended that organizations provide opportunity for development of this type of motivation.
هدف: امروزه کار به عنوان یک هویت اجتماعی نقش مهمی در موفقیت، سلامت و بهزیستی ایفا می کند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین انگیزش خودتعیینی با بهزیستی روانشناختی، بهزیستی در زندگی و بهزیستی در محیط کار بود.روش: شرکتکنندگان در این پژوهش شامل 246 نفر از کارکنان شرکت تولید و بهرهبرداری نفت و گاز مارون در خوزستان در سال 1399 بودند که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش عبارت بودند از: مقیاس انگیزش شغلی چندبُعدی (گاگنه و همکاران، 2015) و مقیاس بهزیستی کارکنان (ژنگ و همکاران، 2015). تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل همبستگی کانونی و رگرسیون چندگانه و با کمک نرمافزار SPSS-24 انجام شد.یافتهها: نتایج نشان داد که از میان سه بُعد انگیزش شغلی، انگیزش خودمختار با ضریب ساختاری 94/0 و از بین مؤلفههای بهزیستی کارکنان، بهزیستی محیط کار با ضریب ساختاری 99/0، واجد بیشترین ارتباط با اولین متغیر بنیادی حاصل از متغیرهای مستقل و وابسته میباشند. با توجه به نتایج تحلیل رگرسیون همزمان، انگیزش خودمختار مهمترین پیشبین برای بهزیستی روانشناختی (000/0p=، 45/0β=)، بهزیستی در زندگی (001/0p=، 30/0β=) و بهزیستی محیط کار (000/0p=، 45/0β=) بود. بیانگیزگی تنها پیشبینیکننده بهزیستی در محیط کار بود (000/0p=، 34/0- β=). با این حال، انگیزش کنترلشده قادر به پیشبینی هیچ یک از مؤلفههای بهزیستی کارکنان نبوده است.نتیجهگیری: براساس نتایج پژوهش حاضر، انگیزش خودمختار مهمترین پیشبین برای بهزیستی روانشناختی، بهزیستی در زندگی و بهزیستی در محیط کار است. بنابراین، پیشنهاد میشود که با انجام اقدامات لازم، سازمانها بتوانند شرایط را برای ایجاد این نوع از انگیزش فراهم کنند.
https://ijohp.journals.pnu.ac.ir/article_6898_d08e499c9b9e34643afd619b8987f2dc.pdf
Self-determined Motivation
psychological well-being
Life well-being
Workplace well-being
Health
انگیزش خودتعیینی
بهزیستی روانشناختی
بهزیستی در زندگی
بهزیستی در محیط کار
سلامت